Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İmal Usulleri II MKM 309 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KENAN GENEL
Dersi Verenler Prof.Dr. KENAN GENEL, Doç.Dr. SEÇİL EKŞİ, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET MUAZ YALÇIN,
Dersin Yardımcıları

 Arş.Gör. Yasin Kutucu, Arş. Gör. Mustafa Said Okutan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Plastik şekil verme, hızlı protoripleme ve toz metalurjisi imal usulleri hakkında bilgi vermek, bu usullerin prensipleri, kullanılan donanımları ve uygulama alanlarını tanıtmak; bu usullere ait temel hesaplama bilgilerini kazandırmak

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, imal usullerinin ilkeleri ve sınıflandırması, imal usullerinin kıyaslanması, tasarım-imalat ilişkisi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İmal usullerinin prensipleri ve kullanım alanları hakkında temel bilgilere sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 İmal usullerinin birbirlerine göre üstünlükleri, sınırlama ve uygulama alanları konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 İmal usullerinde kullanılan donanımları tanıma ve seçme becerisine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Belirli bir makine parçası için tasarım aşamasında en uygun imal usulünü seçme becerisine sahip olur. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Kullanılacak imal usulü ile ilgili çalışma parametrelerini seçer. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Plastik şekil verme yöntemlerinin sınıflandırılması, Mekanik ve metalurjik esaslar, düzlem şekil değiştirme ve deformasyona etkisi, düzlem gerilmedeki fark
2 Sıcak, ılık ve soğuk şekil verme yöntemleri bunların karşılaştırılması. Uygulanan tavlama işlemleri
3 Malzeme davranışı, Holloman denklemi, Johnson-Cook (JC) denklemi önemi ve uygulamadaki yeri. Deformasyonda hacim sabitliği ve sonuçları, Poisson oranı.
4 Kütle ve sıcak şekil verme yöntemleri, haddeleme, kapma açısı tanımı, önemi . Haddeleme ile cıvata üretimi, halka haddeleme, dikişsiz boru imalatı
5 Hadde sorunları, Dövme işlemne giriş, yöntemin üstün ve eksik yönleri . Sıcak ve soğuk dövme farkı ve sonuçları, kapalı kalıpta dövme çapak hattının önemi
6 Ekstrüzyon yöntemleri, eksik ve üstünlükleri, tel çekme. Sac işleme yöntemleri, kesme ve kesme kuvvetinin incelenmesi.
7 Hassas kesme, işleminin üstünlüğü ve ekipmandaki farlılıklar. Bükme işlemi, geri yaylanma etkisi ve bunun azaltılması
8 Hadde yönü, bükmede çatlama ilişkisi, örnek abkant pres uygulamaları, haddeleyerek bükme. Derin çekme, presler
9 Ara sınav
10 Ütüleme ve çok derin çekme işlemleri. Geleneksel sıvama işlemleri
11 Yüksek hızlı şekillendirme işlemleri. Patlamalı, elektrohidrolik ve elektromanyetik şekillendirme
12 Hidro-şekillendirme, Transfer kalıpları ve abkant pres, taret pres hakkında bilgilendirme
13 Toz metalurjisi TM giriş, TM ürünlerin eksik ve üstün yönleri, klasik yöntemlerle karşılaştırılması
14 Eklemeli imalat yöntemi, temel üstünlükleri. STL yöntemi, lazerle katmanlı imalat yöntemi, toz esaslı, seçici lazer sinterleme yöntemleri
Kaynaklar
Ders Notu

M.P.Groover, Modern İmalatın Prensipleri, 4. baskı 2015,  Nobel yayıncılık 

Ders Kaynakları

 S. Kalpakjian, Manufacturing Processes for Engineering Materials, 6.Baskı, Literatür kitabevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 İmal usullerinin prensipleri ve kullanım alanları hakkında temel bilgilere sahip olur.
2 İmal usullerinin birbirlerine göre üstünlükleri, sınırlama ve uygulama alanları konusunda bilgi sahibi olur.
3 İmal usullerinde kullanılan donanımları tanıma ve seçme becerisine sahip olur.
4 Belirli bir makine parçası için tasarım aşamasında en uygun imal usulünü seçme becerisine sahip olur.
5 Kullanılacak imal usulü ile ilgili çalışma parametrelerini seçer.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 55
1. Yıl İçinin Başarıya 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 1 2
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,4
Dersin AKTS Kredisi 3