Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İmal Usulleri II | MKM 309 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN GENEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN GENEL, Doç.Dr. SEÇİL EKŞİ, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET MUAZ YALÇIN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Yasin Kutucu, Arş. Gör. Mustafa Said Okutan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Plastik şekil verme, hızlı protoripleme ve toz metalurjisi imal usulleri hakkında bilgi vermek, bu usullerin prensipleri, kullanılan donanımları ve uygulama alanlarını tanıtmak; bu usullere ait temel hesaplama bilgilerini kazandırmak |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, imal usullerinin ilkeleri ve sınıflandırması, imal usullerinin kıyaslanması, tasarım-imalat ilişkisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İmal usullerinin prensipleri ve kullanım alanları hakkında temel bilgilere sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İmal usullerinin birbirlerine göre üstünlükleri, sınırlama ve uygulama alanları konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | İmal usullerinde kullanılan donanımları tanıma ve seçme becerisine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Belirli bir makine parçası için tasarım aşamasında en uygun imal usulünü seçme becerisine sahip olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kullanılacak imal usulü ile ilgili çalışma parametrelerini seçer. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Plastik şekil verme yöntemlerinin sınıflandırılması, Mekanik ve metalurjik esaslar, düzlem şekil değiştirme ve deformasyona etkisi, düzlem gerilmedeki fark | |
2 | Sıcak, ılık ve soğuk şekil verme yöntemleri bunların karşılaştırılması. Uygulanan tavlama işlemleri | |
3 | Malzeme davranışı, Holloman denklemi, Johnson-Cook (JC) denklemi önemi ve uygulamadaki yeri. Deformasyonda hacim sabitliği ve sonuçları, Poisson oranı. | |
4 | Kütle ve sıcak şekil verme yöntemleri, haddeleme, kapma açısı tanımı, önemi . Haddeleme ile cıvata üretimi, halka haddeleme, dikişsiz boru imalatı | |
5 | Hadde sorunları, Dövme işlemne giriş, yöntemin üstün ve eksik yönleri . Sıcak ve soğuk dövme farkı ve sonuçları, kapalı kalıpta dövme çapak hattının önemi | |
6 | Ekstrüzyon yöntemleri, eksik ve üstünlükleri, tel çekme. Sac işleme yöntemleri, kesme ve kesme kuvvetinin incelenmesi. | |
7 | Hassas kesme, işleminin üstünlüğü ve ekipmandaki farlılıklar. Bükme işlemi, geri yaylanma etkisi ve bunun azaltılması | |
8 | Hadde yönü, bükmede çatlama ilişkisi, örnek abkant pres uygulamaları, haddeleyerek bükme. Derin çekme, presler | |
9 | Ara sınav | |
10 | Ütüleme ve çok derin çekme işlemleri. Geleneksel sıvama işlemleri | |
11 | Yüksek hızlı şekillendirme işlemleri. Patlamalı, elektrohidrolik ve elektromanyetik şekillendirme | |
12 | Hidro-şekillendirme, Transfer kalıpları ve abkant pres, taret pres hakkında bilgilendirme | |
13 | Toz metalurjisi TM giriş, TM ürünlerin eksik ve üstün yönleri, klasik yöntemlerle karşılaştırılması | |
14 | Eklemeli imalat yöntemi, temel üstünlükleri. STL yöntemi, lazerle katmanlı imalat yöntemi, toz esaslı, seçici lazer sinterleme yöntemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | M.P.Groover, Modern İmalatın Prensipleri, 4. baskı 2015, Nobel yayıncılık |
Ders Kaynakları | S. Kalpakjian, Manufacturing Processes for Engineering Materials, 6.Baskı, Literatür kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İmal usullerinin prensipleri ve kullanım alanları hakkında temel bilgilere sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | İmal usullerinin birbirlerine göre üstünlükleri, sınırlama ve uygulama alanları konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | İmal usullerinde kullanılan donanımları tanıma ve seçme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Belirli bir makine parçası için tasarım aşamasında en uygun imal usulünü seçme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kullanılacak imal usulü ile ilgili çalışma parametrelerini seçer. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 55 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |