Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Gürültü ve Titreşim Kontrolü | MKM 450 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel ses ve titreşim terimlerini tanımlayabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
2 | Ses, gürültü ve titreşim ile ilgili hesap aritmetiğini örneklerle açıklayabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Ses, gürültü ve titreşimi değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklayabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Sesin sayısallaştırılmasını anlatabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Titreşim ve gürültünün insanlar üzerindeki etkisini açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Temel seviyede gürültü ve titreşim yalıtımı hesaplamalarını yapabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Ülkemizdeki ve Avrupa’daki gürültü standartlarının içeriğini kavrayabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Gürültü Ölçüm cihazlarının kullanabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
9 | Titreşim Ölçüm cihazlarının kullanabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gürültü, ses ve titreşimle ilgili temel kavramlar | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
2 | Sesin sayısallaştırılması, ses gücü, basıncı, şiddeti, Düzey, dB, RMS vb. | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
3 | FFT, oktav bantları, bant basıncı | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
4 | İnsanın sesi algılaması, NC, PNC, NR, Lt, Leq, SEL | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
5 | İnsanın sesi algılaması, NC, PNC, NR, Lt, Leq, SEL | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
6 | Endüstriyel gürültü kaynaklarının ses gücü düzeyleri | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
7 | Gürültü ölçümü ve ölçüm kriterleri | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
8 | Serbest ve yankılanım alanında sesin yayılması | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
9 | Açık ve kapalı alanlarda ses ve gürültü için yönetmelikler Ölçüm Cihazlarının kullanımı | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
10 | Duvar, Hücre ve Bariyerlerle gürültü kontrolu | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
11 | Kaynağında gürültü kontrolu | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
12 | Makine ayaklarının titreşim açısından tasarımı | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
13 | Titreşim Ölçüm Cihazlarının tanıtımı ve kullanımı | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
14 | Yüzeylerin titreşim kontrolu | Önceki Haftada Verilen Çalışmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dersi ders notları, Doç. Dr. Ömer K. MORGÜL |
Ders Kaynakları | [2] Özgüven, Nevzat, “Endüstriyel Gürültü Kontrolu”, Türkiye Makine Mühendisleri Odası, 1984 ve Akustik Derneği Yayını, 2014 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel ses ve titreşim terimlerini tanımlayabilir. | |||||||||||
2 | Ses, gürültü ve titreşim ile ilgili hesap aritmetiğini örneklerle açıklayabilir. | |||||||||||
3 | Ses, gürültü ve titreşimi değerlendirmede kullanılan ölçütleri açıklayabilir. | |||||||||||
4 | Sesin sayısallaştırılmasını anlatabilir. | |||||||||||
5 | Titreşim ve gürültünün insanlar üzerindeki etkisini açıklayabilir. | |||||||||||
6 | Temel seviyede gürültü ve titreşim yalıtımı hesaplamalarını yapabilir. | |||||||||||
7 | Ülkemizdeki ve Avrupa’daki gürültü standartlarının içeriğini kavrayabilir. | |||||||||||
8 | Gürültü Ölçüm cihazlarının kullanabilir. | |||||||||||
9 | Titreşim Ölçüm cihazlarının kullanabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 0 | 0 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |