Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Makine Tasarımı | MKM 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | MAK303 (Makine Elemanları I), MAK306 (Makine Elemanları II), MAK205 (Mukavemet I), MAK210 (Mukavemet II), MAK203 (Malzeme), MAK107 (Teknik Resim I), MAK108 (Teknik Resim II) |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEDAT İRİÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SEDAT İRİÇ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendislik faaliyetleri genel olarak tasarım, imalat ve işletme şeklinde sınıflandırılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Tasarım Kavramı, Tasarımın Bileşenleri, Tasarımın Aşamalarının, Tasarım Araçlarının Sistematik Olarak Mühendis Adaylarına Aktarılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasarım altyapısı ve bileşenlerini oluşturur | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Tasarım araçlarını seçer ve kullanır | Beyin Fırtınası, Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
3 | Tasarım algoritması geliştirir | Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
4 | Deney tasarımı yapar | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Takım tezgahı tasarımı yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Tasarımda çözüm arama yöntemlerini kullanır | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
7 | Transport sistemi tasarımı yapar | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
8 | Tasarımların analizini yapar | Problem Çözme, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, işleyiş tarzının aktarılması. Öğrenci önerilerinin ve beklentilerinin alınması. Fonksiyonel tasarım, mukavemet açısından tasarım, kullanım kolaylığı açısından tasarım, transport, geri dönüşüm, enerji kullanım oranı, enerji geri kazanımı, | İnternet ve kütüphane ortamında Tasarım ile ilgili ön araştırma yapılması |
2 | Tasarım kavramı, tasarımın bileşenleri, tasarımın aşamaları, fikir oluşumu, şekillendirme, örnek tasarım çalışması | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4] numaralı referanslar |
3 | Tasarım aşamalarının örneklerle açıklanması, ihtiyaç ve isteklerin belirlenmesi, ödevin tanımlanması, fiziksel vb. prensiplerin belirlenmesi, ön şekillendirme, hesaplamalar, kontroller, son şekillendirme, prototip, model, test, analiz, modifikasyon ve ima | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu) |
4 | Tasarımda kullanılan fiziksel prensiplerin kısa tekrarı (sürtünme, yer çekimi vb.), Ölçüm sistemi tasarımı, Uygulama: Bir odadaki sıcaklığın ölçülmesini sağlayacak eleman veya sistemin tasarımı, tüm aşamaları ile Mühendislik malzemeleri ve seçimi. | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
5 | Oturma ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
6 | Makine elemanları: Tanımlama, sınıflandırma, şekillendirme ve mukavemet kriterleri. Vidalar (birleştirme, hareket iletimi, malzeme iletimi, ayar vb.), Volanlar (enerji biriktirme, enerji depolama, hareket dengeleme, enerji deng | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] |
7 | Tasarımda emniyet ve güvenilirlik kavramı. Güvenlik katsayısı ve optimum şekilde belirlenmesi; Dayanım ve Zorlanma kavramları | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu) |
8 | İmalat ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi | [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
9 | Tahrik sistemleri ve uygulamaları: Mekanik tahrik, Hidrolik Tahrik, Pnomatik tahrik, Elektriksel Tahrik, Elektro-Mekanik, Elektro-Hidrolik, Elektro-Pnomatik, Elektro-Hidro-Mekanik tahrik, vb. | [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
10 | Deney tasarımı, deney bileşenlerinin tasarımı, deney setinin tasarımı, ölçüm sisteminin tasarımı, deney felsefesinin tasarımı, deney sonuçlarının alınması, deneyin sonuçlarının analizi, deney sonuçlarının yorumlanması. | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
11 | Tasarımda çözüm arama yöntemleri ve uygulama (Brain Storming) | [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar |
12 | Tasarımda bilgisayar kullanımı, tasarımda sensör kullanımı, motor seçimi, aktarma organları seçimi, hız/moment değiştirme sistemi seçimi vb. Uygulama | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] |
13 | Transport ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi. Uygulama: Bir fabrika içi transport sisteminin tüm aşamaları ile tasarlanması | [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] |
14 | Yapılmış tasarımların analizi ve sentezi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [2] Pahl G. (çeviren: Börklü H.R.), Mühendislik Tasarımı, Sistematik yaklaşım, Hatipoğlu, 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasarım altyapısı ve bileşenlerini oluşturur | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tasarım araçlarını seçer ve kullanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Tasarım algoritması geliştirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Deney tasarımı yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Takım tezgahı tasarımı yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Tasarımda çözüm arama yöntemlerini kullanır | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Transport sistemi tasarımı yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Tasarımların analizini yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 4 | 1 | 4 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |