Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Makine Tasarımı MKM 427 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

MAK303 (Makine Elemanları I), MAK306 (Makine Elemanları II), MAK205 (Mukavemet I), MAK210 (Mukavemet II), MAK203 (Malzeme), MAK107 (Teknik Resim I), MAK108 (Teknik Resim II)

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEDAT İRİÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. SEDAT İRİÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mühendislik faaliyetleri genel olarak tasarım, imalat ve işletme şeklinde sınıflandırılmaktadır.
Tasarım, her dönemde en önemli insanlık uğraşısıdır ve katma değeri en yüksek alanların başında gelmektedir. Özellikle enerji ve malzeme yoğunluğunun düşük, bilgi yoğunluğunun yüksek olması bu alanın gelişmiş ülkelerin kontrolüne geçmesine neden olmaktadır.

Ülkemizde de gelişen imalat sektörüne paralel olarak tasarım sektörününde geliştirilmesi gerekmektedir. Bunun en önemli araçlarından birisi üniversitelerimizde tasarım öğretiminin ağırlığının artırılmasıdır.

Bu dersin temel amacı, tasarımı her yönüyle sistematik bir şekilde öğrencilerimize aktarmaktır. Mühendislik adaylarına, fonksiyonel tasarım, mukavemet açısından tasarım, kullanım kolaylığı açısından tasarım, transport, geri dönüşüm, enerji kullanım oranı, enerji geri kazanımı, sanatsal, tribolojik ve imalat açısından tasarım kavramlarının sistematik olarak kazandırılması ve imalatçı ülke konumundan tasarımcı ülke konumuna geçişin alt yapısının hazırlanmasıdır.

Dersin İçeriği

Tasarım Kavramı, Tasarımın Bileşenleri, Tasarımın Aşamalarının, Tasarım Araçlarının Sistematik Olarak Mühendis Adaylarına Aktarılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarım altyapısı ve bileşenlerini oluşturur Anlatım, Tartışma,
2 Tasarım araçlarını seçer ve kullanır Beyin Fırtınası, Anlatım, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Tasarım algoritması geliştirir Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası,
4 Deney tasarımı yapar Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
5 Takım tezgahı tasarımı yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Tasarımda çözüm arama yöntemlerini kullanır Gösterip Yaptırma, Anlatım,
7 Transport sistemi tasarımı yapar Anlatım, Eğitsel Oyun,
8 Tasarımların analizini yapar Problem Çözme, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, işleyiş tarzının aktarılması. Öğrenci önerilerinin ve beklentilerinin alınması. Fonksiyonel tasarım, mukavemet açısından tasarım, kullanım kolaylığı açısından tasarım, transport, geri dönüşüm, enerji kullanım oranı, enerji geri kazanımı, İnternet ve kütüphane ortamında Tasarım ile ilgili ön araştırma yapılması
2 Tasarım kavramı, tasarımın bileşenleri, tasarımın aşamaları, fikir oluşumu, şekillendirme, örnek tasarım çalışması [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4] numaralı referanslar
3 Tasarım aşamalarının örneklerle açıklanması, ihtiyaç ve isteklerin belirlenmesi, ödevin tanımlanması, fiziksel vb. prensiplerin belirlenmesi, ön şekillendirme, hesaplamalar, kontroller, son şekillendirme, prototip, model, test, analiz, modifikasyon ve ima [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)
4 Tasarımda kullanılan fiziksel prensiplerin kısa tekrarı (sürtünme, yer çekimi vb.), Ölçüm sistemi tasarımı, Uygulama: Bir odadaki sıcaklığın ölçülmesini sağlayacak eleman veya sistemin tasarımı, tüm aşamaları ile Mühendislik malzemeleri ve seçimi. [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar
5 Oturma ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar
6 Makine elemanları: Tanımlama, sınıflandırma, şekillendirme ve mukavemet kriterleri. Vidalar (birleştirme, hareket iletimi, malzeme iletimi, ayar vb.), Volanlar (enerji biriktirme, enerji depolama, hareket dengeleme, enerji deng [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7]
7 Tasarımda emniyet ve güvenilirlik kavramı. Güvenlik katsayısı ve optimum şekilde belirlenmesi; Dayanım ve Zorlanma kavramları [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu)
8 İmalat ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar
9 Tahrik sistemleri ve uygulamaları: Mekanik tahrik, Hidrolik Tahrik, Pnomatik tahrik, Elektriksel Tahrik, Elektro-Mekanik, Elektro-Hidrolik, Elektro-Pnomatik, Elektro-Hidro-Mekanik tahrik, vb. [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar
10 Deney tasarımı, deney bileşenlerinin tasarımı, deney setinin tasarımı, ölçüm sisteminin tasarımı, deney felsefesinin tasarımı, deney sonuçlarının alınması, deneyin sonuçlarının analizi, deney sonuçlarının yorumlanması. [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar
11 Tasarımda çözüm arama yöntemleri ve uygulama (Brain Storming) [2, 3, 4,5, 6, 7] numaralı referanslar
12 Tasarımda bilgisayar kullanımı, tasarımda sensör kullanımı, motor seçimi, aktarma organları seçimi, hız/moment değiştirme sistemi seçimi vb. Uygulama [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7]
13 Transport ihtiyacının tanımlanması ve ihtiyaç türüne uygun tasarımın gerçekleştirilmesi. Uygulama: Bir fabrika içi transport sisteminin tüm aşamaları ile tasarlanması [1] Ders materyalleri (ders notu, sunu), [2, 3, 4,5, 6, 7]
14 Yapılmış tasarımların analizi ve sentezi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[2] Pahl G. (çeviren: Börklü H.R.), Mühendislik Tasarımı, Sistematik yaklaşım, Hatipoğlu, 2007.
[3] Robert L., Norton, Design of Machinery, McGraw-Hill Inc.,1999.
[4] Harold, A., Rothbart, Mechanical Design Handbook, McGraw-Hill Inc.,1996.
[5] Andrew D. Dimarogonas, Machine Design, John Wiley, 2001.
[6] L., Lingaiah, Design Databook, McGraw-Hill Inc.,2003.
[7] Robert L., Machine Element in Mechanical Design, Person, 2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Tasarım altyapısı ve bileşenlerini oluşturur
2 Tasarım araçlarını seçer ve kullanır
3 Tasarım algoritması geliştirir
4 Deney tasarımı yapar
5 Takım tezgahı tasarımı yapar
6 Tasarımda çözüm arama yöntemlerini kullanır
7 Transport sistemi tasarımı yapar
8 Tasarımların analizini yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 4 1 4
Ödev 2 5 10
Proje / Tasarım 1 18 18
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 4