Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kontrol Sistemlerinin Tasarımı MKM 429 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri Sistem Dinamiği ve Kontrol
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kontrol sistemlerin tasarımı ve analizi için klasik metotları ve kuramları anlamak. Matlab ve simulink simülasyon yazılımıyla kontrol tasarımında nasıl kullanıldığını öğrenmek.
Dersin İçeriği Temel kavramlar, temel doğrusal sistemler ve kontrol tasarım teknikleri, zaman ve frekans tanım alanlarında kontrol sistemlerinin davranışları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dinamik sistemlerinin modellenmesini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
2 Tasarım parametrelerinin zaman ve frekans tanım alanında kontrolör için bulmak Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Tasarım parametrelerinin simülasyon ortamında sağlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Sistemlerin kararlılığı için gereken kontrolörlerin tasarımını yapar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Sistemlerin geçici ve kalıcı davranışlarını analiz eder. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Tasarım için gerekli olan Matlab ve simulink programını kullanır. Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Kavramlar ve Matlab-Simulink
2 Transfer Fonksiyonları
3 Blok Diyagramları ve Akış Diyagramları
4 Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi
5 Durum Değişkenleri Analizi
6 Kontrol Sistemlerin Zaman Analizi
7 Kontrol Sistemlerin Frekans Analizi
8 Kök-yer Eğrisi Analizi
9 Kontrol Sistemlerin Kararlılığı
10 Kontrolör Tasarımı
11 PID Kontrolör
12 Modern Kontrolör Teknikleri
13 Bode ile Kararlılık Analizi
14 Nyquist ve Nichols Ölçütleri
Kaynaklar
Ders Notu Control Systems Design, Sakarya Üniversitesi, Ders Notu.
Ders Kaynakları 1. Dransfield, P. System and Control Part I: Control, Department of Mechanical Engineering, Monash University, Australia, 1994.
2. Shinners, S. M., Modern Control System Theory and Application, Addison-Wesley Publishing Company, 1980.
3. Sarıoğlu, M. K. Otomatik Kontrol Cilt II, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1996..
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Dinamik sistemlerinin modellenmesini yapar
2 Tasarım parametrelerinin zaman ve frekans tanım alanında kontrolör için bulmak
3 Tasarım parametrelerinin simülasyon ortamında sağlar
4 Sistemlerin kararlılığı için gereken kontrolörlerin tasarımını yapar.
5 Sistemlerin geçici ve kalıcı davranışlarını analiz eder.
6 Tasarım için gerekli olan Matlab ve simulink programını kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Proje / Tasarım 40
2. Kısa Sınav 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 2 6 12
Proje / Tasarım 1 22 22
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 4