Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Analiz ve Bilgisayar Programlama | INM 210 | 4 | 4 + 1 | 5 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE AKMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanılan sayısal yöntemlere giriş yapılarak etkin ve yaygın kullanılan çözüm tekniklerinin temellerini örneklerle uygulamalı olarak öğretmek ve sayısal problemlerin çözümünde bilgisayar programlarını kullanabilme becerisi ile birlikte programlamanın genel algoritma mantığını öğrenciye kazandırmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Programlama ve yazılım algoritmasına giriş, Denklem köklerinin bulunmasında açık yöntemler, Doğrusal denklem takımlarının çözümleri ve matris cebri, Eğri uydurma, İnterpolasyon, Sayısal integral çözüm teknikleri ve mühendislik uygulamaları, Diferansiyel denklemlerin sayısal çözüm yöntemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hata analizi yapabilir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Bir bilinmeyenli denklemleri yaklaşık çözebilir. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Programlama mantığını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Lineer denklem sistemlerini çözebilir. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Karşılaştırma komutlarını ve döngüleri kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Verilen noktaları kullanarak interpolasyon yapabilir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Bir bilinmeyenli denklemlerin ve lineer denklem sitemlerinin çözümü için program yazabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Eğri uydurma aşamalarını bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | İnterpolasyon ve eğri uydurma işlemlerini programlayabilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Verilen fonksiyon görüntülerini kullanarak bir fonksiyonun türevinin bir noktadaki değerini tahmin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Verilen fonksiyon görüntülerini kullanarak bir fonksiyonun bir aralıktaki integralini tahmin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
12 | Bir fonksiyonun sayısal türev ve sayısal integral sonuçlarını bulmak için program yazabilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
13 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümlerini bulabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
14 | Diferansiyel denklemleri sayısal çözmek için program hazırlayabilir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hatalar ve önbilgiler | |
2 | Bir bilinmeyenli denklemlerin yaklaşık çözüm yöntemleri | |
3 | Programlama aşamaları, arayüz tanıtımı | |
4 | Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri | |
5 | Karşılaştırma komutları ve döngüler | |
6 | İnterpolasyon | |
7 | Bir bilinmeyenli denklem ve lineer denklem sistemlerinin çözümleri için programlama | |
8 | Eğri Uydurma | |
9 | İnterpolasyon ve eğri uydurma için programlama | |
10 | Sayısal türev | |
11 | Sayısal integrasyon | |
12 | Sayısal türev ve integral için programlama | |
13 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözüm yöntemleri | |
14 | Diferansiyel denklemleri sayısal çözmek için programlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. Bakioğlu, Sayısal Analiz, 2011. Nahit Kumbasar, 1992, Bilgisayar Programları ile Sayısal Hesap, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yayını. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hata analizi yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bir bilinmeyenli denklemleri yaklaşık çözebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Programlama mantığını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Lineer denklem sistemlerini çözebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Karşılaştırma komutlarını ve döngüleri kullanabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Verilen noktaları kullanarak interpolasyon yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Bir bilinmeyenli denklemlerin ve lineer denklem sitemlerinin çözümü için program yazabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Eğri uydurma aşamalarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | İnterpolasyon ve eğri uydurma işlemlerini programlayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Verilen fonksiyon görüntülerini kullanarak bir fonksiyonun türevinin bir noktadaki değerini tahmin edebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Verilen fonksiyon görüntülerini kullanarak bir fonksiyonun bir aralıktaki integralini tahmin edebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Bir fonksiyonun sayısal türev ve sayısal integral sonuçlarını bulmak için program yazabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümlerini bulabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Diferansiyel denklemleri sayısal çözmek için program hazırlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 13 | 5 | 65 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 2 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 3 | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü | 166 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |