Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolik Mühendisliği | INM 301 | 5 | 4 + 1 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMRAH DOĞAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. EMRAH DOĞAN, Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ, AHMET IYAD CEYHUNLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Gamze Tuncer |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ders, inşaat mühendisliğindeki yaygın uygulamaları olan basınçlı boru akımı ve açık kanal akımı ile ilgili su yapılarının planlama ve tasarımına yönelik temel ilkeleri ve uygulama bilgilerinin verilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Basınçlı borularda akım. Sürekli ve yersel yük kayıplarının hesaplanması. Paralel ve seri borularda akım. Pompa ve türbinler. Su dağıtım şebekelerinin hesap ve uygulamaya ilişkin tasarım esasları. Açık kanal akımının temelleri. Hız dağılımları, yük kaybı. Üniform akım formülleri, hidrolik açıdan en uygun kesit kavramı. Özgül enerji. Hidrolik sıçrama. Değişken yüzeyli akımlarda yüzey profilleri. Kontrol Yapıları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boru sistemlerindeki sürekli ve yersel yük kayıplarını hesaplayabilecektir. [PÇ 1, PÇ 2, PÇ 5] | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Boru-hazne-pompa ve şebeke problemlerini çözümleyebilecektir. [PÇ2] | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Açık kanalları en uygun kesit ilkesine göre tasarlayabilecektir. [PÇ 1, PÇ 2] | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Açık kanallarda hidrolik sıçrama olup olmadığını belirleyebilecektir. [PÇ 2, PÇ 5] | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Tedrici değişken akımlarda çeşitli metotları uygulayarak su yüzü profillerini belirleyebilecektir. [PÇ 1] | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Açık kanal hidroliği ile ilgili hidrolik laboratuvarında deneyler yapabilecektir. | Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
7 | Açık kanallarda boyutlandırma yapabilecektir. | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeal Akışkan ve Gerçek Akışkan | |
2 | Basınçlı akımlar | |
3 | Sürekli ve yersel yük kayıpları | |
4 | Boru sistemlerinin çözümü | |
5 | Çok hazneli boru şebekeleri (Kompleks Sistemler) | |
6 | Serbest yüzeyli akımlar / Üniform akım | |
7 | En kesit boyutlandırması / Bileşik Kesitler | |
8 | Hidrolik yönden en uygun kesit | |
9 | Özgül enerji | |
10 | Özgül enerji | |
11 | Ani ve tedrici değişken hareketler | |
12 | Yüzeysel (hidrolik) sıçrama | |
13 | Tedrici değişken akımlarda su yüzeyinin değişimleri/hesabı | |
14 | Kanal Kontrolları / Orifis ve savaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hidrolik Mühendisliği Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Sümer B.M., Ünsal İ., ve Bayazıt M., Hidrolik, Birsen Yayınevi 2. Yüksel Y., Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Arıkan Yayınevi 3. John M. Cimbala, Yunus A. Cengel, Fluid Mechanics 4. Ilgac C., Karahan M.E., Bulut A., Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Çağlayan Kitap Evi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boru sistemlerindeki sürekli ve yersel yük kayıplarını hesaplayabilecektir. [PÇ 1, PÇ 2, PÇ 5] | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Boru-hazne-pompa ve şebeke problemlerini çözümleyebilecektir. [PÇ2] | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Açık kanalları en uygun kesit ilkesine göre tasarlayabilecektir. [PÇ 1, PÇ 2] | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Açık kanallarda hidrolik sıçrama olup olmadığını belirleyebilecektir. [PÇ 2, PÇ 5] | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Tedrici değişken akımlarda çeşitli metotları uygulayarak su yüzü profillerini belirleyebilecektir. [PÇ 1] | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Açık kanal hidroliği ile ilgili hidrolik laboratuvarında deneyler yapabilecektir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Açık kanallarda boyutlandırma yapabilecektir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 0 | 1 | 0 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 0 | 5 | 0 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |