Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkanlar Mekaniği | INM 204 | 4 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Gamze TUNCER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Akışkanlar Mekaniği ile ilgili temel kavramlar verilerek, sıvıların özellikleri, hidrostatik, akışkanların kinematiği ve akış tipleri konularını kavramak. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, sıvıların özellikleri, durgun haldeki akışkanlar, hareket halindeki akışkanlar, boyut analizi kavramı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Durgun akışkan içerisindeki basınç değişimlerini belirleyebilecektir. [PÇ-1; PÇ 2] | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
2 | Durgun haldeki akışkanlar tarafından düzlem ve eğrisel yüzeyler üzerine uygulanan kuvvetleri hesaplanabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Bir akış sistemine giren veya çıkan debileri dengeleyebilmek için kütle denklemini uygulayabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Bernoulli denklemini farklı türlerdeki akış problemlerini çözmede kullanabilecektir.[PÇ-1; PÇ-2; PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | İmpuls-momentum denklemini uygulayarak akışkanların kendisini çevreleyen katı yüzeyler üzerine yaptığı etki kuvvetlerini çözümleyebilecektir. [PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Borularda sürekli ve yersel yük kayıplarının bulunması ile ilgili, impuls-momentum uygulama deneyi, su jeti deneyi hidrolik laboratuvarında deney yapabilecektir.[PÇ-5] | Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
7 | Boyut analizini uygulayarak probelemi açıklayan boyutsuz fiziksel anlamı olan parametreler bulabilir, boyutlu, boyutsuz. boyut homojenliği kavramlarını öğrenir | Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel birimler, sıvıların özellikleri | |
2 | Hidrostatik | |
3 | Durgun haldeki sıvılar için Euler denge denklemleri | |
4 | Manometreler ve uygulamaları | |
5 | Düzlem ve eğri yüzeylere gelen basınç kuvveti | |
6 | Rölatif olarak sükunette bulunan cisimler | |
7 | Akışkanların kinematiği ve akış tipleri | |
8 | Süreklilik denklemleri, İvmenin tabi ve kartezyen koordinatlarda ifadesi | |
9 | Euler hareket denklemleri, | |
10 | Enerji denklemi ve uygulamaları | |
11 | Potansiyel akımlar, uygulamalar | |
12 | İmpuls-momentum denklemi, uygulamalar | |
13 | Modelleme ve boyut analizi, | |
14 | Hidrolik laboratuvarında deneylerin yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Saltabaş, L.“Akışkanlar Mekaniği” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Sümer, B.M., Ünsal, İ., ve Bayazıt, M., Hidrolik, Birsen Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | ||||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Durgun akışkan içerisindeki basınç değişimlerini belirleyebilecektir. [PÇ-1; PÇ 2] | |||||||||||
2 | Durgun haldeki akışkanlar tarafından düzlem ve eğrisel yüzeyler üzerine uygulanan kuvvetleri hesaplanabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | |||||||||||
3 | Bir akış sistemine giren veya çıkan debileri dengeleyebilmek için kütle denklemini uygulayabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | |||||||||||
4 | Bernoulli denklemini farklı türlerdeki akış problemlerini çözmede kullanabilecektir.[PÇ-1; PÇ-2; PÇ-4] | |||||||||||
5 | İmpuls-momentum denklemini uygulayarak akışkanların kendisini çevreleyen katı yüzeyler üzerine yaptığı etki kuvvetlerini çözümleyebilecektir. [PÇ-4] | |||||||||||
6 | Borularda sürekli ve yersel yük kayıplarının bulunması ile ilgili, impuls-momentum uygulama deneyi, su jeti deneyi hidrolik laboratuvarında deney yapabilecektir.[PÇ-5] | |||||||||||
7 | Boyut analizini uygulayarak probelemi açıklayan boyutsuz fiziksel anlamı olan parametreler bulabilir, boyutlu, boyutsuz. boyut homojenliği kavramlarını öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |