Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Akışkanlar Mekaniği INM 204 4 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Gamze TUNCER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Akışkanlar Mekaniği ile ilgili temel kavramlar verilerek, sıvıların özellikleri, hidrostatik, akışkanların kinematiği ve akış tipleri konularını kavramak.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, sıvıların özellikleri, durgun haldeki akışkanlar, hareket halindeki akışkanlar, boyut analizi kavramı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Durgun akışkan içerisindeki basınç değişimlerini belirleyebilecektir. [PÇ-1; PÇ 2] Anlatım, Gezi / Gözlem,
2 Durgun haldeki akışkanlar tarafından düzlem ve eğrisel yüzeyler üzerine uygulanan kuvvetleri hesaplanabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] Gezi / Gözlem, Anlatım,
3 Bir akış sistemine giren veya çıkan debileri dengeleyebilmek için kütle denklemini uygulayabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] Gezi / Gözlem, Anlatım,
4 Bernoulli denklemini farklı türlerdeki akış problemlerini çözmede kullanabilecektir.[PÇ-1; PÇ-2; PÇ-4] Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 İmpuls-momentum denklemini uygulayarak akışkanların kendisini çevreleyen katı yüzeyler üzerine yaptığı etki kuvvetlerini çözümleyebilecektir. [PÇ-4] Gezi / Gözlem, Anlatım,
6 Borularda sürekli ve yersel yük kayıplarının bulunması ile ilgili, impuls-momentum uygulama deneyi, su jeti deneyi hidrolik laboratuvarında deney yapabilecektir.[PÇ-5] Eğitsel Oyun, Anlatım,
7 Boyut analizini uygulayarak probelemi açıklayan boyutsuz fiziksel anlamı olan parametreler bulabilir, boyutlu, boyutsuz. boyut homojenliği kavramlarını öğrenir Gezi / Gözlem, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve temel birimler, sıvıların özellikleri
2 Hidrostatik
3 Durgun haldeki sıvılar için Euler denge denklemleri
4 Manometreler ve uygulamaları
5 Düzlem ve eğri yüzeylere gelen basınç kuvveti
6 Rölatif olarak sükunette bulunan cisimler
7 Akışkanların kinematiği ve akış tipleri
8 Süreklilik denklemleri, İvmenin tabi ve kartezyen koordinatlarda ifadesi
9 Euler hareket denklemleri,
10 Enerji denklemi ve uygulamaları
11 Potansiyel akımlar, uygulamalar
12 İmpuls-momentum denklemi, uygulamalar
13 Modelleme ve boyut analizi,
14 Hidrolik laboratuvarında deneylerin yapılması
Kaynaklar
Ders Notu

Saltabaş, L.“Akışkanlar Mekaniği” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu

Ders Kaynakları

1. Sümer, B.M., Ünsal, İ., ve Bayazıt, M., Hidrolik, Birsen Yayınevi
2. Yüksel, Y., Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Arıkan Yayınevi
3. John M. Cimbala, Yunus A. Cengel. Fluid Mechanics
4. Ilgaz, C., Karahan M.E., Bulut, A., Akışkanlar mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Çağlayan Kitap Evi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Durgun akışkan içerisindeki basınç değişimlerini belirleyebilecektir. [PÇ-1; PÇ 2]
2 Durgun haldeki akışkanlar tarafından düzlem ve eğrisel yüzeyler üzerine uygulanan kuvvetleri hesaplanabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4]
3 Bir akış sistemine giren veya çıkan debileri dengeleyebilmek için kütle denklemini uygulayabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4]
4 Bernoulli denklemini farklı türlerdeki akış problemlerini çözmede kullanabilecektir.[PÇ-1; PÇ-2; PÇ-4]
5 İmpuls-momentum denklemini uygulayarak akışkanların kendisini çevreleyen katı yüzeyler üzerine yaptığı etki kuvvetlerini çözümleyebilecektir. [PÇ-4]
6 Borularda sürekli ve yersel yük kayıplarının bulunması ile ilgili, impuls-momentum uygulama deneyi, su jeti deneyi hidrolik laboratuvarında deney yapabilecektir.[PÇ-5]
7 Boyut analizini uygulayarak probelemi açıklayan boyutsuz fiziksel anlamı olan parametreler bulabilir, boyutlu, boyutsuz. boyut homojenliği kavramlarını öğrenir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. İş Sağlığı ve Güvenliği 0
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 2 1 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 4