Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkanlar Mekaniği | INM 204 | 4 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Gamze TUNCER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Akışkanlar Mekaniği ile ilgili temel kavramlar verilerek, sıvıların özellikleri, hidrostatik, akışkanların kinematiği ve akış tipleri konularını kavramak. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, sıvıların özellikleri, durgun haldeki akışkanlar, hareket halindeki akışkanlar, boyut analizi kavramı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Durgun akışkan içerisindeki basınç değişimlerini belirleyebilecektir. [PÇ-1; PÇ 2] | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
2 | Durgun haldeki akışkanlar tarafından düzlem ve eğrisel yüzeyler üzerine uygulanan kuvvetleri hesaplanabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Bir akış sistemine giren veya çıkan debileri dengeleyebilmek için kütle denklemini uygulayabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
4 | Bernoulli denklemini farklı türlerdeki akış problemlerini çözmede kullanabilecektir.[PÇ-1; PÇ-2; PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | İmpuls-momentum denklemini uygulayarak akışkanların kendisini çevreleyen katı yüzeyler üzerine yaptığı etki kuvvetlerini çözümleyebilecektir. [PÇ-4] | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Borularda sürekli ve yersel yük kayıplarının bulunması ile ilgili, impuls-momentum uygulama deneyi, su jeti deneyi hidrolik laboratuvarında deney yapabilecektir.[PÇ-5] | Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
7 | Boyut analizini uygulayarak probelemi açıklayan boyutsuz fiziksel anlamı olan parametreler bulabilir, boyutlu, boyutsuz. boyut homojenliği kavramlarını öğrenir | Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel birimler, sıvıların özellikleri | |
2 | Hidrostatik | |
3 | Durgun haldeki sıvılar için Euler denge denklemleri | |
4 | Manometreler ve uygulamaları | |
5 | Düzlem ve eğri yüzeylere gelen basınç kuvveti | |
6 | Rölatif olarak sükunette bulunan cisimler | |
7 | Akışkanların kinematiği ve akış tipleri | |
8 | Süreklilik denklemleri, İvmenin tabi ve kartezyen koordinatlarda ifadesi | |
9 | Euler hareket denklemleri, | |
10 | Enerji denklemi ve uygulamaları | |
11 | Potansiyel akımlar, uygulamalar | |
12 | İmpuls-momentum denklemi, uygulamalar | |
13 | Modelleme ve boyut analizi, | |
14 | Hidrolik laboratuvarında deneylerin yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Saltabaş, L.“Akışkanlar Mekaniği” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Sümer, B.M., Ünsal, İ., ve Bayazıt, M., Hidrolik, Birsen Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Durgun akışkan içerisindeki basınç değişimlerini belirleyebilecektir. [PÇ-1; PÇ 2] | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Durgun haldeki akışkanlar tarafından düzlem ve eğrisel yüzeyler üzerine uygulanan kuvvetleri hesaplanabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bir akış sistemine giren veya çıkan debileri dengeleyebilmek için kütle denklemini uygulayabilecektir.[PÇ-2; PÇ-4] | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bernoulli denklemini farklı türlerdeki akış problemlerini çözmede kullanabilecektir.[PÇ-1; PÇ-2; PÇ-4] | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | İmpuls-momentum denklemini uygulayarak akışkanların kendisini çevreleyen katı yüzeyler üzerine yaptığı etki kuvvetlerini çözümleyebilecektir. [PÇ-4] | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Borularda sürekli ve yersel yük kayıplarının bulunması ile ilgili, impuls-momentum uygulama deneyi, su jeti deneyi hidrolik laboratuvarında deney yapabilecektir.[PÇ-5] | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Boyut analizini uygulayarak probelemi açıklayan boyutsuz fiziksel anlamı olan parametreler bulabilir, boyutlu, boyutsuz. boyut homojenliği kavramlarını öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |