Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sulama Kurutma | INM 431 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMRAH DOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Osman SONMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nüfusa bağlı olarak artan gıda gereksinimlerinin karşılanabilmesi için sınırlı tarımsal alanlardan optimum düzeyde verim alınabilmesine yönelik, sulama ve kurutma sistemlerinin mühendislik çalışmalarının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Su ihtiyacının Belirlenmesi / Toprak-Su ilişkileri / Su Kalitesi / Su Dağıtım Metotları / Sulama Yapıları ve Tasarımı / Drenaj Debisinin Belirlenmesi / Yüzeysel ve Yeraltı Suyu Drenaj Sistemleri ve Tasarımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Su-kara-toprak arasındaki ilişkiyi analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacını hesap eder. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
3 | Bitki su ihtiyacı için sulama metotlarını tanımlar | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Ova ölçeğinde tarımsal arazilerin sulama sistemlerini planlar. | Anlatım, Rol Oynama, | |
5 | Çiftlik ölçeğinde tarım bitkilerin sulama sistemlerini planlar. | Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Tarım alanlarında kurutma sistemlerini çözümler | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Tarım alanlarında kurutma şebeke tipine karar verir. | Tartışma, Anlatım, | |
8 | Kurutma şebekelerini planlar. | Gezi / Gözlem, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Türkiye’nin su ve toprak potansiyeli | |
2 | Toprak ve bitki hakkında sulama konusu ile ilgili bilgilerin verilmesi | |
3 | Sulama kayıpları ve verimi, sulama suyunun özellikleri konularının | |
4 | Bitki su ihtiyacını belirleme yöntemlerinin verilmesi veuygulama | |
5 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacının hesaplanması ampirik ve teorik, deneysel metotlar, sulamada verim, uygulama. | |
6 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacının hesaplanması ampirik ve teorik, deneysel metotlar, sulamada verim, uygulama. | |
7 | Ova ölçeğinde sulama tesisleri, açık kanallı sulama şebekeleri; genel planlama, isale, ana kanal, sekonder ve tersiyer kanalların enine kesitlerinin belirlenmesi, kanal kaplamaları | |
8 | Kanaletli sulama şebekeleri; Sistemin tanıtılması, kanalet ve parçaları, projelendirilmesi, kanaletler üzerindeki sanat yapıları. | |
9 | Su verme metotları ve bunlarla ilgili kriterlerin verilmesi | |
10 | Sulama kurutma ağı içinde bulunan ana elemanlar ve sanat yapıları | |
11 | Sulama kurutma ağı içinde bulunan ana elemanlar ve sanat yapıları | |
12 | Çiftlik ölçeğinde sulama tesisleri; Yağmurlama tesisleri, klasik yağmurlama, hareketli yağmurlama, damla sulaması | |
13 | Sulama alanının kurutulması, yüzeysel kurutma | |
14 | drenlerle kurutma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | “Sulama Kurutma” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1-Özbek, T., Sulama Kurutma, Gazi Üniversitesi Yayınları 2- Acatay, T.S., Sulama Mühendisliği, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Su-kara-toprak arasındaki ilişkiyi analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tarımsal bitkilerin su ihtiyacını hesap eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bitki su ihtiyacı için sulama metotlarını tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Ova ölçeğinde tarımsal arazilerin sulama sistemlerini planlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Çiftlik ölçeğinde tarım bitkilerin sulama sistemlerini planlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Tarım alanlarında kurutma sistemlerini çözümler | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Tarım alanlarında kurutma şebeke tipine karar verir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Kurutma şebekelerini planlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 5 |
2. Kısa Sınav | 15 |
2. Ödev | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |