Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrolikte Bilgisayar Uygulamaları INM 408 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Gamze Tuncer

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hidrolik Mühendisliği çalışmalarında kullanılan güncel programları ve programların alt yapısını oluşturan temel kanunların öğretilerek, sorunlara karşı etkin çözümler üreten hidrolik mühendisliği bilgisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Hidrolojide sistem yaklaşımı. Hidrolojik sistemlerin modellenmesi, hidrolojik sistemlerin temel denklemleri. Lineer sistem modelleri, akış-yağış modelleri. Birim hidrograf, birim hidrograf ile ilgili bilgisayar uygulamaları. Taşkınların hidrolojik yöntemlerle ötelenmesi. Hidrolojide istatistik yöntemlerin uygulanması. Hidrolojik süreçler. Akım serilerinin modellenmesi . Taşkın frekans analizi, bölgesel taşkın analizi, hidrolojide risk analizi. Proje yağışının ve proje akımının belirlenmesi. Hazne hidrolojisine giriş.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir Anlatım, Grupla Çalışma,
2 Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. Grupla Çalışma, Anlatım,
3 Taşkın yağış eğrisini oluşturur. Anlatım, Grupla Çalışma,
4 Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. Grupla Çalışma,
5 Birim hidrografı oluşturur. Grupla Çalışma, Anlatım,
6 Taşkın debisini hesaplar Anlatım, Grupla Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar Grupla Çalışma, Anlatım,
8 Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar Anlatım, Grupla Çalışma,
9 Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. Grupla Çalışma, Anlatım,
10 Nehirde taşkın ötelemesi yapar. Anlatım, Grupla Çalışma,
11 Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir Grupla Çalışma, Anlatım,
12 Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir Anlatım, Grupla Çalışma,
13 Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. Grupla Çalışma, Anlatım,
14 Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. Grupla Çalışma, Anlatım,
15 Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. Grupla Çalışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği, hidrolojik modellemenin kısa bir tarihçesi, taşkın alanlarının analizi, havza delinasyonu
2 Yağış ve yağış kayıpları.
3 Frekans analizi, dizayn fırtınaları.
4 Birim hidrograph teorisi ve uygulaması.
5 Hidrolojik model programına giriş.
6 Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi
7 Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi
8 Hidrolik prensiplerin temelleri, genel akış özellikleri, enerji, sürtünme kayıpları, basınçlı akım
9 Açık kanal akımı
10 Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları.
11 Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları.
12 Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi
13 Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi.
14 Ödev Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

Ders Notları

Ders Kaynakları

1) Urban Hydrology, Hydraulics and Stormwater Quality, Engineering Applications and Computer Modeling, A. O. Akan, R. H. Houghhtalen, John Wiley and Sons, 2003,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir
2 Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar.
3 Taşkın yağış eğrisini oluşturur.
4 Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar.
5 Birim hidrografı oluşturur.
6 Taşkın debisini hesaplar
7 Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar
8 Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar
9 Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir.
10 Nehirde taşkın ötelemesi yapar.
11 Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir
12 Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir
13 Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar.
14 Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar.
15 Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 90
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 2 1 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 4