Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolikte Bilgisayar Uygulamaları | INM 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Gamze Tuncer |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hidrolik Mühendisliği çalışmalarında kullanılan güncel programları ve programların alt yapısını oluşturan temel kanunların öğretilerek, sorunlara karşı etkin çözümler üreten hidrolik mühendisliği bilgisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Hidrolojide sistem yaklaşımı. Hidrolojik sistemlerin modellenmesi, hidrolojik sistemlerin temel denklemleri. Lineer sistem modelleri, akış-yağış modelleri. Birim hidrograf, birim hidrograf ile ilgili bilgisayar uygulamaları. Taşkınların hidrolojik yöntemlerle ötelenmesi. Hidrolojide istatistik yöntemlerin uygulanması. Hidrolojik süreçler. Akım serilerinin modellenmesi . Taşkın frekans analizi, bölgesel taşkın analizi, hidrolojide risk analizi. Proje yağışının ve proje akımının belirlenmesi. Hazne hidrolojisine giriş. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
2 | Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
3 | Taşkın yağış eğrisini oluşturur. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
4 | Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. | Grupla Çalışma, | |
5 | Birim hidrografı oluşturur. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
6 | Taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
8 | Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
9 | Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
10 | Nehirde taşkın ötelemesi yapar. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
11 | Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
12 | Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
13 | Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
14 | Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
15 | Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. | Grupla Çalışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği, hidrolojik modellemenin kısa bir tarihçesi, taşkın alanlarının analizi, havza delinasyonu | |
2 | Yağış ve yağış kayıpları. | |
3 | Frekans analizi, dizayn fırtınaları. | |
4 | Birim hidrograph teorisi ve uygulaması. | |
5 | Hidrolojik model programına giriş. | |
6 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
7 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
8 | Hidrolik prensiplerin temelleri, genel akış özellikleri, enerji, sürtünme kayıpları, basınçlı akım | |
9 | Açık kanal akımı | |
10 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
11 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
12 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
13 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi. | |
14 | Ödev Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1) Urban Hydrology, Hydraulics and Stormwater Quality, Engineering Applications and Computer Modeling, A. O. Akan, R. H. Houghhtalen, John Wiley and Sons, 2003, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Taşkın yağış eğrisini oluşturur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Birim hidrografı oluşturur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Taşkın debisini hesaplar | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Nehirde taşkın ötelemesi yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
15 | Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |