Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tepkime Kinetiği GDM 209 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SEMANUR YILDIZ ÖZDEMİR, Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gıda sistemlerinde görülen başlıca reaksiyon çeşitleri, bu reaksiyonlara ilişkin kinetik verilerin hesaplanması ve yorumlanmasıdır.

Dersin İçeriği

Reaksiyon hız teorileri, reaksiyon hızı, katsayıları, reaksiyon hızının zamana bağlı değişimi, hız yasası, hıza etki eden faktörler, sıfırıncı, birinci ve ikinci dereceden reaksiyonlar, yarı ömür süresi, aktivasyon enerjisi, Q10 değeri, Z değeri ve D değeri, enzim kinetiği, Michaelis Menten denklemi ve ilişkin katsayılar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gıdalardaki reaksiyonların derecelerinin öğrenilmesi ve belirlenmesi Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
2 Deneysel verilerin grafiğe işlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Reaksiyon derecelerine ilişkin kinetik katsayıların hesaplanması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kinetiğe giriş
2 Kimyasal reaksiyonların hızlarının belirlenmesi
3 Gıdalardaki reaksiyonların üzerine etki eden faktörler
4 Gıdalardaki reaksiyonların dereceleri
5 Sıfırıncı dereceden reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara ilişkin kinetik parametreleri hesaplanması
6 Birinci dereceden reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara ilişkin kinetik parametreleri hesaplanması
7 İkinci dereceden reaksiyonlar ve bu reaksiyonlara ilişkin kinetik parametreleri hesaplanması
8 Verilerin grafiğe işlenmesi
9 Yarı ömür süresinin (t1/2) hesaplanması
10 Aktivasyon enerjisinin (Ea) ve Q10 değerinin hesaplanması
11 D ve Z değerleri
12 Enzim kinetiği, Michaelis Menten denklemi
13 Michaelis Menten kinetik katsayılarının hesaplanması
14 Kinetik katsayıların hesaplanması ve yorumlanmasına ilişkin örnekler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Gıda Mühendisliğinde Reaksiyon Kinetiği, Özkan, M., Cemeroğlu, B., Toklucu, A.K. 2010. ,

Gıda Teknolojisi Yayınları, Ankara.
2) Kinetic Modeling of Reactions In Foods (Food Science and Technology), Martinus A.J.S. van
Boekel, CRC Press; 1 edition (December 18, 2008).
3) Reaction and Fermentation Kinetics in Food Engineering, Yekta Göksungur, Sidas Medya,
izmir, 2011.
4) Enzyme Kinetics: A Modern Approach, Alejandro G. Marangoni , Wiley-Interscience; 1 edition
(May 2, 2008).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; X
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Gıdalardaki reaksiyonların derecelerinin öğrenilmesi ve belirlenmesi 4 4
2 Deneysel verilerin grafiğe işlenmesi 4
3 Reaksiyon derecelerine ilişkin kinetik katsayıların hesaplanması 4 4 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4