Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Analizleri | GDM 313 | 5 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ, Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Grv. Dr. Eda Kılıç Kanak, Arş. Grv. Alev Aakçay, Arş. Grv. Ezgi İnal |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıdalara uygulanan genel analizler konusunda temel bilgiler vererek ve bu konuda uygulamalar yaparak karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Örnek alma, örneklerin analize hazırlanması, gıda işletmelerinde kullanılan genel analiz yöntemlerinden; nem (su) ve toplam kuru madde tayini, suda çözünen ve çözünmeyen kurumadde tayini, kül tayini, pH ve titrasyon asitliği tayini, karbonhidrat (şeker tayini), yağ ve protein tayini gibi konularda bazı analizlerin prensiplerinin aktarılması ve uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk gıda kodeksi ve TSEye uygun olarak, örnek (numune) alma ve örnek hazırlama yöntem ve kurallarını kavrar ve uygular | Anlatım, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, | |
2 | Gıda alanında uygulanan genel analiz yöntemlerinin prensiplerini kavrar | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
3 | Farklı ürünlerde gıda analiz yöntemlerini tasarlar ve uygular | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
4 | Gıda analizleri sırasında ortaya çıkabilecek sorunları ve bunların çözümlerini kavrar | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
5 | Analiz sonuçlarının değerlendirmesini yapar ve yorumlar | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
6 | Laboratuvar güvenlik kurallarını kavrar | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda işletmelerinde bulunan araştırma (Ar-Ge) ve kontrol laboratuvarlarının işlevleri. Laboratuvar güvenliği | |
2 | Örnek alma ve örneklerin analize hazırlanması, analiz sonuçlarının değerlendirilmesi | |
3 | Nem (Su) ve Toplam Kurumadde Tayini | |
4 | Suda çözünen ve çözünmeyen kurumadde tayini | |
5 | Kül tayini | |
6 | Çözelti hazırlama | |
7 | pH ve titrasyon asitliği | |
8 | Tuz tayini | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Karbonhidrat analizleri ve karbonhidrat analizlerinde kullanılan yeni analitik yöntemler | |
11 | Protein analizleri ve protein analizlerinde kullanılan yeni analitik yöntemler | |
12 | Yağ analizleri ve yağ analizlerinde kullanılan yeni analitik yöntemler | |
13 | Renk analizleri | |
14 | Tekstür analizleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Cemeroğlu B. 2007. Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No: 34, Ankara |
Ders Kaynakları | [3] Nielsen S.S. 2003. Food Analysis (Third Edition) Kluwer Academic / Plenum Publishers, New York, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | |||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk gıda kodeksi ve TSEye uygun olarak, örnek (numune) alma ve örnek hazırlama yöntem ve kurallarını kavrar ve uygular | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Gıda alanında uygulanan genel analiz yöntemlerinin prensiplerini kavrar | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||
3 | Farklı ürünlerde gıda analiz yöntemlerini tasarlar ve uygular | 5 | 0 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
4 | Gıda analizleri sırasında ortaya çıkabilecek sorunları ve bunların çözümlerini kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Analiz sonuçlarının değerlendirmesini yapar ve yorumlar | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||||||||||||||||
6 | Laboratuvar güvenlik kurallarını kavrar | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |