Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Mühendisliğine Giriş | GDM 101 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLİZ HASKARACA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜLİZ HASKARACA, Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin genel anlamıyla gıda mühendisliği mesleği, etiği, eğitimi ve çalışma olanakları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlama, temel gıda mühendisliği teknikleri, gıda maddelerinin yapısı ve bileşimi, gıda maddelerinin mühendislik özellikleri, gıda işleme ve saklama yöntemleri, temel gıda terim ve teknolojileri ile gıda endüstrisinde kullanılan yeni teknolojiler ve güncel yenilikler hakkında bilgilendirilmesi |
Dersin İçeriği | Mühendislik tarihi ve mühendislik etiği, Gıda mühendisinin tanımı, önemi, görev ve sorumlulukları, gıda maddelerinin yapısı ve özellikleri, gıda maddelerinin mühendislik özellikleri, gıda işleme ve muhafaza yöntemleri, temel gıda terim ve teknolojileri, ıda endüstrisinde kullanılan yeni teknolojiler ve güncel yenilikler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik kavramını tanımlar, Gıda Mühendisliği mesleği hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Mezun olduktan sonra onları bekleyen iş olanaklarından ve iş koşullarından haberdar olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Gıda sanayisinde kullanılan temel terimleri, temel işlemleri ve temel teknolojik adımları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
5 | Gıda güvenliği, gıdalarda bozulmalar ve gıda muhafazasının önemi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
6 | Gıda mühendisini, gıda işletmelerinde bekleyen sorumluluklardan ve iş sağlığı ve güvenliği ile uygulamalardan haberdar olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Gıda muhafazasında yeni yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
8 | Gıda endüstrisinde kullanılan yeni teknolojiler ve güncel yenilikler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mühendislik mesleği ve gıda mühendisliğinin tanıtılması, gıda mühendislerinin görev ve sorumluluklarının anlatılması | |
2 | ABET Mühendislik tanımı ve mühendislik etiği (Etik-Mühendislik etiği ve Gıda Mühendisliği mesleki etik, Etik dışı davranışlar ve tağşişler) | |
3 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerine etkileri | |
4 | Gıda mühendisliğinde iş sağlığı ve güvenliği | |
5 | Gıda güvenliği, gıdalarda bozulmalar ve gıda muhafazasının önemi | |
6 | Gıda muhafazasında yeni yaklaşımlar | |
7 | Gıda üretiminde kullanılan teknolojiler ve güncel yenilikler | |
8 | Yenilikçilik ve Mühendislik mesleğindeki uygulamaları | |
9 | Vize haftası | |
10 | Meslek Kariyer Planlama semineri-1 | |
11 | Meslek Kariyer Planlama semineri-2 | |
12 | Meslek Kariyer Planlama semineri-3 | |
13 | Performans çalışması (Çağın mühendislik uygulamaları sunumu) | |
14 | Performans çalışması (Çağın mühendislik uygulamaları sunumu) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gıda Mühendisliğine Giriş ders notu, Sakarya Üniversitesi. |
Ders Kaynakları | Singh, R.P. and Heldman, D. R. 2015 Introduction to Food Engineering (fifth edition). Çeviri editörleri: Prof. Dr. Taner Baysal ve Doç. Dr. Filiz İçier. Gıda Mühendisliğine Giriş (5.Baskı). Yayınlayan: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. ISBN NO: 978-605-320-151-9 Durlu Özkaya, F., Coşansu, S. ve Ayhan, K. 2015. Her Yönüyle Gıda. Yayınlayan: Sidaş Medya Ltd. Şti. ISBN NO: 978-605-5267-06-3 Saldamlı, İ. 2017. Gıda Kimyası (6. Basım). Yayınlayan: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. ISBN NO: 978-975-491-385-9 Kayaardı, S. 2012. Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu (5. Baskı). Yayınlayan: Sidaş Medya Ltd. Şti. ISBN NO: 978-975-98509-0-6
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | X | |||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | |||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik kavramını tanımlar, Gıda Mühendisliği mesleği hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Mezun olduktan sonra onları bekleyen iş olanaklarından ve iş koşullarından haberdar olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Gıda sanayisinde kullanılan temel terimleri, temel işlemleri ve temel teknolojik adımları öğrenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Gıda güvenliği, gıdalarda bozulmalar ve gıda muhafazasının önemi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Gıda mühendisini, gıda işletmelerinde bekleyen sorumluluklardan ve iş sağlığı ve güvenliği ile uygulamalardan haberdar olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Gıda muhafazasında yeni yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Gıda endüstrisinde kullanılan yeni teknolojiler ve güncel yenilikler hakkında bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |