Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sıcak Şekil Verme Teknikleri ve Uygulamaları MTE 308 6 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET ATASOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. S. Hakan YETGİN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sıcak şekillendirme teori ve yöntemlerini öğrenmek ve bu bilgileri uygulamaya dökebilme bili ve becerisine sahip olabilme
Dersin İçeriği Plastik Şekillendirme teori ve yöntemleri ve temel esasları, sıcak şekillendirme yöntemleri ve etki eden faktörler, Yeniden Kristalleşme, serbest ve kalıpta dövme, dövme ekipman ve hataları, Haddeleme teorisi ve kusurları, Ekstrüzyon işlemi, tel çekme, uygulamalar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metallerin sıcak şekillendirme tekniklerini karşılaştırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Yöntemler arasındaki farklılıkları ve uygulama amaçlarını ayırt etmek, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Üretim yöntemlerini tartışma ve ilişkilendirmek, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme,
4 Kendi kendine problemi irdelemek çözmek Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Sıcak şekillendirme makine ve ekipmanlarını kullanmak Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme,
6 Verilen bir işi tamamlayabilme, test etmek Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Plastik şekillendirme tanım ve teknikleri
2 Sıcak şekillendirme teorisi ve yöntemleri
3 Kayma, ikizlenme ve yeniden kristalleşme
4 Sıcak şekillendirme makine, kalıp, pres ve aparatlar
5 Serbest dövme, kalıpta dövme, teorisi ve kusurları
6 Haddeleme teorisi, merdaneler ve haddeleme hataları
7 Ara sınav
8 Ekstrüzyon işlemi ve hataları
9 Su verme
10 Sıcak dövme uygulamaları-I
11 Sıcak dövme uygulamaları-II
12 Sıcak dövme uygulamaları-III
13 Sıcak dövme uygulamaları-IV
14 Sıcak dövme uygulamaları-V
Kaynaklar
Ders Notu yok
Ders Kaynakları [1] Kayalı, E.S., Ensari, C., Metallere Plastik Şekil Verme İlke ve Uygulamaları, İTÜ Kimya Metalurji Fakültesi Ofset Baskı Atölyesi, İstanbul, 1986.
[2] Dieter, G.E., Mechanical Metallurgy, McGraw Hill Book Company, London, 1988.
[3] Kayalı, E.S. Çimenoğlu, H., Plastik Şekil Verme İlke ve Uygulamaları Problemleri ve Çözümleri, Bilim Teknik Yayın Evi, İstanbul, 1985.
[4] Schey, J.A., Introduction toManufacturing Processes, McGraw Hill Book Company, New York, 1987.
[5] Backofen, W.A., Deformation Processing, Addison-Wesley Publishing Company, Massachusetts, 1972.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. X
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. X
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. X
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. X
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır X
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Metallerin sıcak şekillendirme tekniklerini karşılaştırmak,
2 Yöntemler arasındaki farklılıkları ve uygulama amaçlarını ayırt etmek,
3 Üretim yöntemlerini tartışma ve ilişkilendirmek,
4 Kendi kendine problemi irdelemek çözmek
5 Sıcak şekillendirme makine ve ekipmanlarını kullanmak
6 Verilen bir işi tamamlayabilme, test etmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 3 3
Proje / Tasarım 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6