Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaynaklı Bağlantıların Muayenesi | MTE 426 | 8 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kaynaklı bağlantılarda meydana gelen hataların tespiti, ölçümü, değerlendirme kriterleri, tahribatlı numune hazırlıklarının nasıl olması gerektiği, gözle muayene, penatrasyon, radyografik, manyetik parçacık ve ultrasonik muayene teknikleri kullanılarak kaynak dikişlerinin nasıl muayene edileceği ve muayene raporlarının nasıl hazırlanması gerektiği bilgilerinin verilmesi hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Kaynaklı bağlantılarda oluşan hatalar ve değerlendirme kriterleri, Kaynak hatalarının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler ve kaynak ölçü aletleri, Çelik ve alüminyum malzemelerin değerlendirme dereceleri, Kaynaklı bağlantıların tahribatlı muayene yöntemler, kaynaklı numune standartları, numune hazırlama teknikleri, Rapor hazırlama teknikleri, Kaynak dikişlerinin görsel muayene kontrolü ve değerlendirme ölçütleri, Kaynaklı bağlantıların radyografik muayenesi ve değerlendirme kriterleri, Kaynaklı bağlantıların ultrasonik muayenesi ve prop çeşitleri, kalibrasyon kalıpları ve ultrasonik cihazın tanıtımı, Elektrik ark, MIG/MAG ve TIG kaynak numunelerinin ultrasonik muayenesi yapılarak rapor hazırlanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynaklı bağlantılarda hangi hataların meydana gelebileceğini standartlara göre ayırt edebilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Kaynak dikişlerinin kaynak ölçü aletleri ile nasıl ölçüleceğini ve standartlarda belirtilen tolerans değerlerine göre ilişkilendirebilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
3 | Kaynak hatalarını standartlara göre sınıflandırma yapabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
4 | Tahribatlı muayene deneyleri için hangi numune türlerinin ve kaynaklı bağlantılarda nasıl numune çıkartılacağını ayırt edebilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
5 | Kaynaklı bağlantıların tahribatsız muayene yöntemlerini ve nasıl rapor hazırlanacağını uygulayabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
6 | Kaynak dikişlerinin görsel kontrolünü standartlara göre ayırt edebilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
7 | Kaynaklı bağlantıların penetrasyon muayenesi, manyetik partikül, radyografik ve ultrasonik muayenesinin nasıl ve niçin yapılacağını ayırt edebilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kaynaklı bağlantılarda oluşan hatalar ve değerlendirme kriterleri | |
2 | Kaynak hatalarının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler ve kaynak ölçü aletleri | |
3 | Kaynak dikiş hatalarının derecelendirilmesi ve standartlarda belirtilen kriterler. Çelik ve alüminyum malzemelerin değerlendirme dereceleri | |
4 | Kaynaklı bağlantıların tahribatlı muayene yöntemler, kaynaklı numune standartları, numune hazırlama teknikleri | |
5 | Örnek uygulamalar: kaynaklı bağlantılara ait numunelerin çekme, eğme ve darbe deneyleri uygulamaları | |
6 | Kaynaklı bağlantıların tahribatsız muayene yöntemleri ve rapor hazırlama teknikleri | |
7 | Kaynak dikişlerinin görsel muayene kontrolü ve değerlendirme ölçütleri | |
8 | Kaynaklı bağlantıların penetrasyon muayenesi ve değerlendirme kriterleri | |
9 | Kaynaklı bağlantıların manyetik yöntemlerle muayenesi ve değerlendirme kriterleri | |
10 | Kaynaklı bağlantıların radyografik muayenesi ve değerlendirme kriterleri | |
11 | Kaynaklı bağlantıların ultrasonik yöntemlerle muayenesi ve değerlendirme kriterleri | |
12 | Ultrasonik muayenede kullanılan prop çeşitleri, kalibrasyon kalıpları ve ultrasonik cihazın tanıtımı | |
13 | Örnek uygulama: MIG/MAG kaynak numunelerinin ultrasonik muayenesi yapılarak rapor hazırlanması | |
14 | Örnek uygulama: TIG kaynak numunelerinin ultrasonik muayenesi yapılarak rapor hazırlanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Hüseyin UZUN, Kaynaklı Bağlantıların Muayenesi Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2008, Sakarya |
Ders Kaynakları | [1] Selahattin ANIK, E.S. ANIK, Murat VURAL, 1000 Soruda Kaynak Teknolojisi El Kitabı, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1993. [2] Osman YILDIRIM, Kaynak Dikişlerinin Ultrasonik Muayene ile İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 1997 [3] Şinasi Ekinci, Abidin YILDIRIM, Serdar SARIÇAM, Ultrasonik Test Seviye I, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Mart 2005, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | X | |||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | X | |||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | ||||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | X | |||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | ||||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | ||||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynaklı bağlantılarda hangi hataların meydana gelebileceğini standartlara göre ayırt edebilir | |||||||||||||||
2 | Kaynak dikişlerinin kaynak ölçü aletleri ile nasıl ölçüleceğini ve standartlarda belirtilen tolerans değerlerine göre ilişkilendirebilir | |||||||||||||||
3 | Kaynak hatalarını standartlara göre sınıflandırma yapabilir | |||||||||||||||
4 | Tahribatlı muayene deneyleri için hangi numune türlerinin ve kaynaklı bağlantılarda nasıl numune çıkartılacağını ayırt edebilir | |||||||||||||||
5 | Kaynaklı bağlantıların tahribatsız muayene yöntemlerini ve nasıl rapor hazırlanacağını uygulayabilir | |||||||||||||||
6 | Kaynak dikişlerinin görsel kontrolünü standartlara göre ayırt edebilir | |||||||||||||||
7 | Kaynaklı bağlantıların penetrasyon muayenesi, manyetik partikül, radyografik ve ultrasonik muayenesinin nasıl ve niçin yapılacağını ayırt edebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 15 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |