Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çelik Seçimi MTE 422 8 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZKAN ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çelik seçiminde, belirli bir işlevi görecek cihaz veya araç parçalarının çalışma koşulları altında gerekli gereksinimlerini saptayarak bu gereksinimlere en uygun özellikleri sağlayacak çeliğin belirlenmesi becerisini kazandırmak
Dersin İçeriği Çelik seçiminde tasarım sürecinde gerekli temel etmenler, çelik özellikleri, Çeliklerin sınıflandırılması, Çelik standartları, Örnek uygulama alanları için çelik seçimi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarım sürecinde çelik seçimi için temel etmenleri ayırt edebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çelik seçiminde gerekli olan içyapı-mekanik özellik değişimini ilişkilendirme Soru-Cevap, Anlatım,
3 Çelikleri içyapı bileşenlerine göre sınıflandırarak, özelliklerini ayırt edebilmek Anlatım, Soru-Cevap,
4 İçyapı bileşenleri ile sınıflandırılan çelikleri uygulama alanları ile ilişkilendirme Soru-Cevap, Anlatım,
5 Çeliklerin farklı standartlara göre sınıflandırılmasını ayırt edebilmek Anlatım, Soru-Cevap,
6 Farklı uygulama şartları için (çarpmalı, titreşimli, yüksek sıcaklık gibi) çelik önermek Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çelik seçimi ve önemi
2 Tasarım sürecindeki aşamalar
3 Çelik seçiminde temel etmenler
4 Çelik özellikleri, kimyasal özellikleri
5 Mekanik ve Metalurjik özellikler
6 Üretim ve Boyutsal özellikleri
7 Çeliklerin sınıflandırılması
8 İç yapılarına göre sınıflandırılan çelikler
9 İç yapılarına göre çelikler
10 ARASINAV
11 Çelik standartları
12 Çarpmalı ve titreşimli uygulamalar için çelik seçimi
13 Yüksek sıcaklık ve aşınma uygulamaları için çelik seçimi
14 Uygulama alanlarına göre standartlardan çelik seçimi
Kaynaklar
Ders Notu Özdemir Ö., “Çelik Seçimi Ders Notu”, SAÜ TEF, Metal Eğt. Böl. Sakarya, 2007
Ders Kaynakları Tekin E., Mühendisler için Çelik Seçimi, TMMOB makine Müh. Odası, Yayın no: 119
ASM Hanbook Cilt 1, Properties and selection: Iron, Steels and High Performans Alloys, ASM, Metals Park, Ohio, 1991.
Dikeç F., Çelik Malzeme Standartları ve Seçimi, SEGEM, İstanbul, 1987.
Çelik Standartları, Asil çelik teknik yayınlar 2, 1990
Tekin, A., Çeliklerin Metalurjik Dizaynı, Duyuran Matbaası, İstanbul, 1981.
Hasar Analizi Seminer Notları, TMMOB Metalurji Müh. Odası, İstanbul 1997
Askeland D, Çev. Erdoğan M, Malzeme bilimi ve mühendislik malzemeleri, 1998
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur.
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir.
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir.
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir.
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir.
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir.
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Tasarım sürecinde çelik seçimi için temel etmenleri ayırt edebilmek
2 Çelik seçiminde gerekli olan içyapı-mekanik özellik değişimini ilişkilendirme
3 Çelikleri içyapı bileşenlerine göre sınıflandırarak, özelliklerini ayırt edebilmek
4 İçyapı bileşenleri ile sınıflandırılan çelikleri uygulama alanları ile ilişkilendirme
5 Çeliklerin farklı standartlara göre sınıflandırılmasını ayırt edebilmek
6 Farklı uygulama şartları için (çarpmalı, titreşimli, yüksek sıcaklık gibi) çelik önermek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 15
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 4