Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hasar Analizi MTE 425 7 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FEHİM FINDIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Teknolojide malzemelerin bir şekilde servis ömürlerini belirleyen kriterler ve sebepler hakkında, hasara uğramış parçaların hasar sebeplerinin tespiti için gerekli olan bilgilerin verilmesi
Dersin İçeriği Hasar analizinde malzemelerde görülen hasar mekanizmaları, çeşitleri, tespiti ve araştırma teknikleri hakkında bilgi vermek
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hasar analizinin tanımını ve gerekliliğini oluşturmak Anlatım, Soru-Cevap,
2 Hasar sebeplerini ve mekanizmalarını sınıflandırmak Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
3 Bir kırılma hasarında kırılmış malzeme mikrograflarını değerlendirmek ve hasarı sorgulamak Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Yorulma, sürünme ve aşınma mekanizmalarını sınıflandırmak. Yorulma, sürünme ve aşınma hasarlarını ayırt etmek ve hasar sonuçlarını değerlendirmek. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Döküm hatalarını ve özel kırılganlıkları sınıflandırmak ve hasar analizi ile ilişkilendirmek. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Mekanik işlem hasarlarını sınıflandırmak ve analizini değerlendirmek Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Isıl işlem hatalarını ve korozyon hatalarını sınıflandırmak, analizlerini değerlendirmek ve bu hasarları önlemek için çözümler önermek Rol Oynama, Beyin Fırtınası,
8 Kaynak hatalarını sınıflandırmak, analizini tartışmak ve bu hasarı önlemek için çözümler önermekTo Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
9 Örnek ders çıktısı Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hasar analizinin teknolojideki önemi
2 Hasar analizinin uygulama yöntemleri
3 Hasar sebepleri ve mekanizmaları
4 Kırılma, kırılma hasarı, analizi ve önlenmesi
5 Yorulma hasarı, mekanizması ve analizi
6 Sürünme hasarı, mekanizması ve analizi
7 Aşınma hasarı, mekanizması, aşınma deneyleri ve aşınma hasarının analizi
8 Korozyon hasarı, mekanizması ve korozyon hasarının analizi
9 Kaynak hatalarından kaynaklanan hasarlar, mekanizmaları ve kaynak hasarlarının analizi
10 Ara sınav
11 Metallerde görülen özel kırılganlıklar, Temper gevrekliği, Hidrojen kırılganlığı, Sıvı metal gevrekliği ve bu hasarların analizi
12 Isıl işlem hataları ve analizi
13 Döküm hataları, döküm hatalarının analizi
14 Mekanik işlem hasarları ve analizi
Kaynaklar
Ders Notu Hasar Analizi Seminer Notları (TMMOB Metalurji Mühendisleri Odası)
Ders Kaynakları [1] E.S.Kayalı, alzemelerin Mekanik Davranışları
[2] E. S. Kayalı, C.Ensari, etallere Plastik Şekil Verme İlke ve Uygulamaları
[3] Failure Analysis, ASM Handbook, 9th. Edition
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir.
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. X
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir.
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. X
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Hasar analizinin tanımını ve gerekliliğini oluşturmak
2 Hasar sebeplerini ve mekanizmalarını sınıflandırmak
3 Bir kırılma hasarında kırılmış malzeme mikrograflarını değerlendirmek ve hasarı sorgulamak
4 Yorulma, sürünme ve aşınma mekanizmalarını sınıflandırmak. Yorulma, sürünme ve aşınma hasarlarını ayırt etmek ve hasar sonuçlarını değerlendirmek.
5 Döküm hatalarını ve özel kırılganlıkları sınıflandırmak ve hasar analizi ile ilişkilendirmek.
6 Mekanik işlem hasarlarını sınıflandırmak ve analizini değerlendirmek
7 Isıl işlem hatalarını ve korozyon hatalarını sınıflandırmak, analizlerini değerlendirmek ve bu hasarları önlemek için çözümler önermek
8 Kaynak hatalarını sınıflandırmak, analizini tartışmak ve bu hasarı önlemek için çözümler önermekTo
9 Örnek ders çıktısı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4