Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Malzeme Seçimi MTE 303 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FEHİM FINDIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Malzeme seçimi temellerini tanıtmak, malzeme seçimi diyagramlarını kullanmak, uygun malzeme seçimini ve prosesleri seçme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği Malzeme seçimi temelleri, malzeme seçimi diyagramları, uygun malzeme seçimi ve prosesleri seçme işlemlerinin tanıtılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Malzeme seçiminin önemini, adımlarını ve etki eden faktörleri kullanım alanına göre sorgulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Malzemenin mukavemeti, tokluğu, yorulması, sürünme özelliklerini dış etkilere göre çözümleyebilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Malzeme seçiminde kullanılan çeşitli diyagramlardan değer okuyarak bunları açıklayabilir ve uygun malzeme ilişkilendirmesini yapabilir. Grupla Çalışma, Tartışma,
4 Malzeme seçimi ve tasarım arasındaki ilişkiyi sorgulayabilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Otomobil parçaları, kalıp, dişli, cıvata ve somun malzemelerinden birini çözümleyebilir. Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Otomobil tamponu, fan, yay, basınçlı kap, titreşim tabloları, organ protezleri malzemelerinden birini çözümleyebilir. Rol Oynama, Beyin Fırtınası,
7 Malzeme seçimi ve proses arasındaki ilişkiyi açıklayabilme, ilgili Ashby diyagramlarını ayırt edebilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Örnek ders çıktısı Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Malzeme Seçiminin Temelleri [1] Sayfa 1-15
2 Mekanik Özellikler (mukavemet, tokluk) Açısından Malzeme Seçimi [1] Sayfa 16-57
3 Yorulma Açısından Malzeme Seçimi [1] Sayfa 58-74
4 Sürünme Açısından Malzeme Seçimi [1] Sayfa 75-99
5 Malzeme Seçimi Diyagramları I [1] Sayfa 126-138
6 Malzeme Seçimi Diyagramları II [1] Sayfa 139-157
7 Malzeme Seçimi ve Tasarımı [1] Sayfa 158-174
8 Uygulama Alanı (kaporta, egzost valfi, biyel kolu, krank mili) Açısından Malzeme Seçimi I [1] Sayfa 175-194
9 ARASINAV
10 Uygulama Alanı (kalıplar, dişliler, cıvatalar) Açısından Malzeme Seçimi II [1] Sayfa 208-246
11 Malzeme Seçimi Uygulamaları I (tampon, volan, fan, yay, basınçlı kap) [1] Sayfa 247-257
12 Malzeme Seçimi Uygulamaları II (ısıl duvar, testere kolu, titreşim tablosu, TV kasası) [1] Sayfa 258-271
13 Malzeme Seçimi ve Proses Arasındaki İlişki [1] Sayfa 272-303
14 Diğer Malzeme Seçim Diyagramları [1] Sayfa 304-318
Kaynaklar
Ders Notu [1] Fındık, Fehim; Malzeme Seçimi ve Uygulamaları, Sakarya Yayınevi, 2008, Adapazarı.
Ders Kaynakları [2] Ashby, M. F.; Materials Selection in Mechanical Design, Pergamon Press, 1992, Oxford.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir.
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir.
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. X
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Malzeme seçiminin önemini, adımlarını ve etki eden faktörleri kullanım alanına göre sorgulayabilir.
2 Malzemenin mukavemeti, tokluğu, yorulması, sürünme özelliklerini dış etkilere göre çözümleyebilir.
3 Malzeme seçiminde kullanılan çeşitli diyagramlardan değer okuyarak bunları açıklayabilir ve uygun malzeme ilişkilendirmesini yapabilir.
4 Malzeme seçimi ve tasarım arasındaki ilişkiyi sorgulayabilir.
5 Otomobil parçaları, kalıp, dişli, cıvata ve somun malzemelerinden birini çözümleyebilir.
6 Otomobil tamponu, fan, yay, basınçlı kap, titreşim tabloları, organ protezleri malzemelerinden birini çözümleyebilir.
7 Malzeme seçimi ve proses arasındaki ilişkiyi açıklayabilme, ilgili Ashby diyagramlarını ayırt edebilir.
8 Örnek ders çıktısı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 15
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,44
Dersin AKTS Kredisi 3