Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temel İşlemler Teknikleri ve Uygulamaları | MTE 105 | 1 | 4 + 2 | 5 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SALİM ASLANLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Nuri ERGİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metal eğitimi öğrencilerine metal teknolojilerinde kullanılan alet ve avadanlıkların tanıtılıp, kullanma tekniklerinin ve bunlardan korunma tekniklerinin uygulamalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Metal teknolojilerinde kullanılan ölçü ve kontrol aletlerinin uygulamalı olarak gösterilmesi, metal işleme alet ve makinelerin çalışma prensiblerinin uygulamalı olarak tanıtılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boyut, açı ölçüm cihazlarını ve uygulama yöntemlerini, markalama aletlerini ve uygulama tekniklerini kullanıldıkları yere göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Malzemenin türüne ve yapılacak işin şekline uygun eğe çeşidini önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Metal tekniğinde kullanılan alet ve hırdavat türlerini birbiriyle karşılaştırır ve cıvata, somun dayanım guruplarını hesap eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Malzemelerin delme işleminde kullanılacak olan matkap tezgâhlarını ve matkap ucu türlerini birbiriyle karşılaştırır ve uygun olanı önerir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Delinecek parçayı sabitleme tekniklerini birbiriyle karşılaştırır ve uygun olanı önerir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Matkap tezgâhında devir sayısını ve yapılacak işin durumuna göre matkap çapını hesap eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Kesme işleminde kullanılacak kesme takımlarını karşılaştırır ve uygun olan yöntemi önerir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
8 | Zımpara taşlarını kullanılacak malzeme cinsine göre önerir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
9 | Makinelerin bakım, onarım ve temizliği ile ilgili standartlara uygun prosedürler hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
10 | Tornalama ve frezeleme işlemleri ile ilgili ayar değerlerini hesap eder. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Pafta ve kılavuzla diş açma tekniklerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
12 | Makinelerde çalışırken standarda uygun alınması gereken önlemleri düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyut ve açı ölçüm tekniklerinin prensipleri | |
2 | El takımları, kumpasların ve mikrometrelerin kullanımı | |
3 | Kumpas ve mikrometre ile ölçüm uygulamaları | |
4 | Eğeleme teknnikleri ve uygulamaları | |
5 | Delme teknikleri ve uygulamaları | |
6 | Matkap makinasının kullanımı ve matkap bileme teknikleri | |
7 | Kesme takımları ve kesim uygulamaları | |
8 | Markalama ve markalama aletleri | |
9 | Makinaların bakım onarım ve temizliği | |
10 | Torna ve frezeleme uygulamaları | |
11 | Pafta ve kılavuzla diş açma | |
12 | Zımparalama taşının kullanımı ve uygulamalar | |
13 | Makinalarda çalışırken alınması gereken önlemler | |
14 | Doğrultma teknikleri ve uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr.Salim ASLANLAR-Ders Notları |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | ||||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | X | |||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | ||||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | ||||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | ||||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | ||||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | ||||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | X | |||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boyut, açı ölçüm cihazlarını ve uygulama yöntemlerini, markalama aletlerini ve uygulama tekniklerini kullanıldıkları yere göre sınıflandırır. | |||||||||||||||
2 | Malzemenin türüne ve yapılacak işin şekline uygun eğe çeşidini önerir | |||||||||||||||
3 | Metal tekniğinde kullanılan alet ve hırdavat türlerini birbiriyle karşılaştırır ve cıvata, somun dayanım guruplarını hesap eder. | |||||||||||||||
4 | Malzemelerin delme işleminde kullanılacak olan matkap tezgâhlarını ve matkap ucu türlerini birbiriyle karşılaştırır ve uygun olanı önerir. | |||||||||||||||
5 | Delinecek parçayı sabitleme tekniklerini birbiriyle karşılaştırır ve uygun olanı önerir. | |||||||||||||||
6 | Matkap tezgâhında devir sayısını ve yapılacak işin durumuna göre matkap çapını hesap eder. | |||||||||||||||
7 | Kesme işleminde kullanılacak kesme takımlarını karşılaştırır ve uygun olan yöntemi önerir. | |||||||||||||||
8 | Zımpara taşlarını kullanılacak malzeme cinsine göre önerir. | |||||||||||||||
9 | Makinelerin bakım, onarım ve temizliği ile ilgili standartlara uygun prosedürler hazırlar | |||||||||||||||
10 | Tornalama ve frezeleme işlemleri ile ilgili ayar değerlerini hesap eder. | |||||||||||||||
11 | Pafta ve kılavuzla diş açma tekniklerini karşılaştırır | |||||||||||||||
12 | Makinelerde çalışırken standarda uygun alınması gereken önlemleri düzenler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 13 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 13 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 14 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |