Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizik I | FIZ 111 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN YAKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜLAY GÜNDAY KONAN, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere lisans eğitiminde gerekli olan temel mekanik, statik ve dinamik alt yapısının kazandırılması |
Dersin İçeriği | Fizik ve Ölçme, Tek Boyutta Hareket, Vektörler ve üç boyutta analizi, İki Boyutta Hareket, Hareket Kanunları, Dairesel Hareket, İş ve Kinetik Enerji, Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar, Katı Cisimlerin sabit bir Eksen Etrafında Dönmesi, Yuvarlanma hareketi ve Açısal Momentum, Denge ve Esneklik, Titreşim Hareketi |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme ve temel birim sistemlerini açıklar | ||
2 | Bir boyutta hareketleri analiz eder ve problemlere uygular. | ||
3 | Matematik Anabilim Dalına öğrenilenleri tatbik eder | ||
4 | Statik, kinematik ve dinamik süreçlerle ilgili yapılara ve problemlere çözüm üretir. | ||
5 | Statik, kinematik ve dinamik süreçleri modeller ve bu modelleri çözümler. | ||
6 | Fiziğin temel kanunlarını mekanik sistemlere uygular | ||
7 | Statik, kinematik ve dinamik süreçlerin analizini yapar. | ||
8 | Matematik Anabilim Dalına öğrenilenleri tatbik eder | ||
9 | Mekanik enerjiyi tanımlar ve problemlerin çözümlerinde uygular. | ||
10 | İtme ve momentum kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar ve problem çözümlerinde bu kavramları kullanır. | ||
11 | Esnek ve esnek olmayan çarpışmaları ayırt edebilir ve çarpışmalarla ilgili problem üretebilir ve çözebilir. | ||
12 | Mekanik enerjinin korunmadığı durumlarda korunumsuz kuvvetlerin yaptığı işi belirler ve sistemdeki mekanik enerji farkını hesaplar. | ||
13 | İş-kinetik enerji teoremini açıklar ve problemlere uygular. | ||
14 | Statik denge koşullarını açıklar ve problem çözümlerinde kullanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Birim sistemleri | [1] Sayfa 1-10 |
2 | Vektörler | [1] Sayfa 23-57 |
3 | Bir Boyutta Hareket | [1] Sayfa 27-47 |
4 | İki Boyutta Hareket | [1] Sayfa 57-72 |
5 | Newton’un Hareket Yasaları | [1] Sayfa 87-99 |
6 | Newton’un Hareket Yasalarının Uygulamaları | [1] Sayfa 116-126 |
7 | Newton’un Evrensel Kütle Çekim Yasası | [1] Sayfa 139-152 |
8 | İş ve Enerji | [1] Sayfa 172-185 |
9 | ARASINAV | |
10 | Enerjinin Korunumu | [1] Sayfa 196-212 |
11 | Momentum ve Sistemlerin Hareketi | [1] Sayfa 227-243 |
12 | Katı Cisimlerin Statik Dengesi | [1] Sayfa 361-388 |
13 | Açısal Momentum ve Dönme | [1] Sayfa 284-300 |
14 | Maddenin Özellikleri | [1] Sayfa 309-319 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Y.Güney, İ.Okur, Fizik-I (Mekanik), Değişim Yayınları, 2009, Sakarya |
Ders Kaynakları | [2] Keller, F. J., “Fizik 1”, çev. Ed. Akyüz R.Ö. ve arkadaşları, Literatür Yayınevi, 2002, İstanbul [3] Serway, ‘Fen ve Mühendislik İçin Fizik’ Palme Yayıncıcılık, Çev.Edit. Kemal Çolakoğlu, 2002, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | X | |||||
2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | ||||||
6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | ||||||
7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | ||||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ölçme ve temel birim sistemlerini açıklar | 5 | 5 | |||||||
2 | Bir boyutta hareketleri analiz eder ve problemlere uygular. | 5 | 5 | |||||||
3 | Matematik Anabilim Dalına öğrenilenleri tatbik eder | 5 | 5 | |||||||
4 | Statik, kinematik ve dinamik süreçlerle ilgili yapılara ve problemlere çözüm üretir. | 5 | 5 | |||||||
5 | Statik, kinematik ve dinamik süreçleri modeller ve bu modelleri çözümler. | 5 | 5 | |||||||
6 | Fiziğin temel kanunlarını mekanik sistemlere uygular | 5 | 5 | |||||||
7 | Statik, kinematik ve dinamik süreçlerin analizini yapar. | 5 | 5 | |||||||
8 | Matematik Anabilim Dalına öğrenilenleri tatbik eder | 5 | 5 | |||||||
9 | Mekanik enerjiyi tanımlar ve problemlerin çözümlerinde uygular. | 5 | 5 | |||||||
10 | İtme ve momentum kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar ve problem çözümlerinde bu kavramları kullanır. | 5 | 5 | |||||||
11 | Esnek ve esnek olmayan çarpışmaları ayırt edebilir ve çarpışmalarla ilgili problem üretebilir ve çözebilir. | 5 | 5 | |||||||
12 | Mekanik enerjinin korunmadığı durumlarda korunumsuz kuvvetlerin yaptığı işi belirler ve sistemdeki mekanik enerji farkını hesaplar. | 5 | 5 | |||||||
13 | İş-kinetik enerji teoremini açıklar ve problemlere uygular. | 5 | 5 | |||||||
14 | Statik denge koşullarını açıklar ve problem çözümlerinde kullanır. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,44 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |