Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik ADA 101 1 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ESRİN PALAS
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUHSİN ÇELİK, Öğr.Gör. ESRİN PALAS,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrenciye ders kapsamındaki konuları verimli bir şekilde öğretilerek gerekli ve yeterli matematik temeli oluşturulacak ve meslek derslerindeki matematik konularını daha iyi anlamasını ve öğrendiği matematik konularını mesleğinde kullanmasını sağlanacaktır. Bu amaçla matematiğin, teknik programlar için önemini kavratılarak, öğrencinin kendi programı için özellikle iyi bilmesi gereken konuların altını çizilecektir. Ayrıca bu konularla ilgili mesleki uygulamalar yapılacaktır.
Dersin İçeriği Kümeler, Sayılar, Cebir, Denklemler ve Eşitsizlikler, Fonksiyonlar, Logaritma, Trigonometri, Geometri, Katı Cisimlerde Alan-Hacim
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Küme kavramı ve özelliklerini açıklayarak küme işlemleri ile ilgili problemleri çözer.Sayılar kümelerine ilişkin problemleri çözer. Reel sayılardaki aralıkları ve sıralamaları yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 Rasyonel sayılarda verilen dört işlem ve sıralama problemlerini çözer. Ondalık kesirlerle işlemleri yapar, devirli ondalık sayılardaki ve çok büyük- çok küçük sayılardaki dönüşümleri yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Üslü- köklü sayılarla işlemler yapar, üslü-köklü denklem ve eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. Mutlak değer ile işlemler yapar, mutlak değerli eşitsizlikler problemlerini çözer. İkili, Sekizli, Onaltılı sayı sistemleri ile ilgili işlemler yapar, p Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Sabit ve Değişken kavramını, nicelikleri, sayıları bilir, harflerle ifade eder. Çarpanlara ayırma yöntemlerini kullanarak ilgili problemleri çözer. Polinom çeşitleri ve polinomlarda dört işlem ile ilgili problemleri çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Kesirleri özdeşlikleri kullanarak çarpanlarına ayırıp sadeleştirir, rasyonel denklem problemlerini çözer. Oran ve orantı özelliklerini ilgili problemlere uygular, ortalamalarla ile ilgili hesaplamaları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 1. dereceden bir bilinm.ve çok bilinm.denklem çözümlerini gerçekleştirir. 2. dereceden bir bilinm. denklemin köklerini gösterir, kök-katsayı ilişkisini yorumlar. 1. dereceden bir bilinm.eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer, bir bilinm. 2. derecede v Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
7 Bir fonksiyonun tanım ile değer kümelerini bulur. Fonksiyon çeşitleri ile ilgili problemleri çözer. Fonksiyonlarla dört işlem yapar, bir fonksiyonun tersini bulur, bileşke işlemlerini fonksiyona uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
8 Fonksiyon konusundaki temel özellikleri yorumlayarak doğrusal ve doğrusal olmayan fonksiyonlara ilişkin grafik problemlerini çözer. Verilen ikinci dereceden bir fonksiyon ile grafiğinin ilişkisini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
9 Üstel fonk. kavrayarak ilgili problemleri çözer, üstel fonk. grafiklerini yorumlar. Log. fonk.un üstel fonk.nun tersi olduğunu ilişkilendirir. Log. Fonk. grafiklerini yorumlar. Üstel ve log. denklem- eşitsizlik problemleri çözer, log. Alan hesabı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
10 Verilen açıların esas ölçülerini bulmaya ilişkin problemleri çözebilir. Trigonometrik fonksiyonların tanım ve değer kümelerini yorumlar, trigonometrik fonksiyonlara ilişkin çıkarılan sonuçlar ve bağıntılarla ilgili problemleri çözer. Bir dik üçgende dar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
11 Birim çemberde trigonometrik değerleri yorumlar, dik üçgen üzerinde trigonometrik oranlar problemlerini çözer. Üçgende sinüs, kosinüs ve tanjant teoremleri yardımıyla ile ilgili problemleri çözer, üçgende alan hesabında trigonometriyi kullanır. Fonksiyon Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
12 Trigonometrik özdeşlikleri ilgili problemlere uygular, verilen açıların toplam ve farklarının da trigonometrik değerlerini gösterir. açı belli iken 2 açısının trigonometrik değerlerine ait problemleri çözer, dönüşüm ve ters dönüşüm formülerini kullanı Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
13 Üçgen, Özellikleri ve Bağıntılarını bilir. Özel Üçgenler, Üçgenlerde Benzerlik ve Alan problemlerini çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
14 Katı cisimlerin hacmini ve yüzey alanlarını hesaplar. (küp, pirizma, silindir, piramit, koni, küre) Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kümeler
2 Sayılar
3 Sayılar
4 Cebir
5 Cebir
6 Denklem ve Eşitsizlikler
7 Fonksiyonlar
8 Fonksiyonlar
9 Logaritma
10 Trigonometri
11 Trigonometri
12 Trigonometri
13 Geometri
14 Katı Cisimlerde Alan ve Hacim
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları, Esrin Palas Bozkurt 2010- 2011
Ders Kaynakları [2] F. AYRES, Calculus Schaums Outline Series, 1979
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek.
4 Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak
6 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak.
8 Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
9 İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
10 Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak
11 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
3. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 4