Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tıbbi Atık Yönetimi MYO 259 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, güncel bilgilerle donanımlı, toplum ve çevre sağlığına duyarlı birer sağlık meslek elemanı olabilmeleri için;  sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıklar ve tıbbi atık yönetimine ilişkin ilke ve uygulamalar hakkında gerekli güncel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar,  Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar

Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar

Tıbbi atıkların üretildiği yerler

Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat

Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri

Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması

Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri

Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler

Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler

Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler

Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi

Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar

Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri

Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Atıkların özelliklerini bilir, atıkları özelliklerine göre ayrıştırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Atık yönetimi hiyerarşisi, atık minimizasyonu, geri dönüşümün önemini kavrar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkları tanır ve sınıflandırır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı öğrenir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir.
6 Tıbbi atıkları türlerine göre doğru ayrıştırabilir
7 Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum ve çevre açısından taşıdığı riskleri bilir
8 Sağlık kurumlarında sürdürülebilir atık yönetiminin önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar
2 Atık yönetimi hiyerarşisi ve atık minimizasyonu
3 Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar
4 Tıbbi atıkların üretildiği yerler
5 Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat
6 Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri
7 Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması
8 Ara sınav
9 Sağlık kuruluşlarında atıksu ve sıvı atık yönetimi
10 Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetim planı
11 Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri
12 Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler
13 Tıbbi atıkların toplum ve çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler
14 Sağlık kurumlarında sürdürülebilir tıbbi atık yönetimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. X
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 90
Toplam 90
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 48 48
Ara Sınav 1 24 24
Final 0 48 0
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 0 48 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 0 48 0
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,68
Dersin AKTS Kredisi 4