Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam ve Batı İlişkileri ILA 339 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, İslam dünyasının ve dolayısıyla Türkler ile Batılıların Ortaçağ’daki Haçlı Seferleri’nden günümüze kadarki göç, din değiştirme, İslamofobi gibi olgularla süregelen ilişkileri tahlil edilmeye çalışılacaktır.

Dersin İçeriği

İslam ve Batı Müslüman toplumu, Batı toplumu, Kültürlerarası ilişkiler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam ve Batı arasındaki ilişkileri anlar. Teorik Ders, Ödev, Sınav, Ödev,
2 Batı düşünce tarzını öğrenir. Teorik Ders, Ödev, Sınav, Ödev,
3 Farklı dini-etnik kökene sahip uluslar arasındaki ilişki yapısını kavrar. Teorik Ders, Ödev, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kültürlerarası İlişki Nedir?
2 İslam ve Batı İlişkilerinin Tarihi
3 Türklerin Batıya Doğru Göçü
4 Haçlı Seferleri
5 Tanzimat Fermanı’na Kadarki Türk-Batı İlişkileri
6 Tanzimat’tan Günümüze Kadarki Türk-Batı İlişkileri
7 Entegrasyon-Asimilasyon
8 Önyargı, Stereotip, Yabancı Düşmanlığı
9 Batı-Müslüman Kimliği
10 Medeniyetler Çatışması
11 Medeniyetler İttifakı
12 Göç Bağlamında İslam-Batı İlişkileri
13 Eğitim ve Evlilik Bağlamında İslam-Batı İlişkileri
14 Sanat ve Medya’da İslam-Batı İlişkileri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Samuel P. Huntington (2021). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması. Elif Berktaş. Ankara: Panama Yayıncılık.

Ders Kaynakları

[1] Bernard Lewis (2016). İslam ve Batı. Ankara: Akılçelen Kitaplar.

[2] A. Turan (2017). Türkiye Batı ve İslam. İstanbul: Festival Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 6 6
Performans Görevi (Uygulama) 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 64
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,56
Dersin AKTS Kredisi 3