Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme Araçlarının Geliştirilmesi SNF 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim süreçlerinde bilişsel, duyuşşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesinde kullanılan ölçme araçlarının ne olduğu ve nasıl geliştirildiğinin bilinmesi eğitim programlarında yer alan kazanımların ölçülür olması kriteri için önemlidir. Bu bağlamda bu ders öğrencilerin bilişsel ölçme aracı olan testi geliştirebilmesi, maksimum ve tipik performans için gerekli ölçekleri tanıması ve geliştirilebilmesi ve duyuşşal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde önemli ölçme aracı olan ölçek ve rubrikleri tanıması ve geliştirebilmesi için gereklidir.

Dersin İçeriği

1.Temel kavramlar: Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikler

2.Bilişsel özelliklerin ölçülmesi

  2.1 Başarı testi geliştirme: öğrenme ürünleri ve içerik, test maddelerinin özellikleri, standart başarı testlerinde madde yazımıyla ilgili ilkeler, ölçütler ve aşamalar, test maddelerinin analizi, geçerlik ve güvenirlik, hata kaynakları, uygulama ve puanlama, puanların yorumlanması

3.Duyuşşal özelliklerin ölçülmesi:

      3.1. Ölçek geliştirme: ölçek kavramı, ölçek geliştirme ve uyarlama, ölçek geliştirme basamakları ve güvenirlik geçerlik analizleri, ölçek uyarlama basamakları ve güvenirlik geçerlik analizleri

4.Psikomotor Özelliklerin ölçülmesi:
      4.1. Rubrik geliştirme; Rubrik kavramı, türleri, kriter belirleme, güvenirlik ve geçerlik analizleri uygulama, puanlama ve puanların yorumlanması

5. Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde kullanılan başlıca ölçme araçlarının karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitimde bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikleri bilir. Tartışma, Ödev,
2 Bilişsel özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar Soru-Cevap, Ödev,
3 Bilişsel özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
4 Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar Soru-Cevap, Ödev,
5 Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
6 Psikomotor özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını tanımlar Soru-Cevap, Ödev,
7 Psikomotor özelliklerin ölçülmesi için gerekli ölçme aracını geliştirir. Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Başarı, test, ölçme, veri vb. kavramları ve ilgili sınıflamalar, Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikler (kavram ve içerik)
2 Standart başarı testleri (öğrenme ürünleri ve içerik, test maddelerinin özellikleri, standart başarı testlerinde madde yazımıyla ilgili ilkeler, ölçütler ve aşamalar)
3 Standart başarı testleri (test maddelerinin analizi, geçerlik ve güvenirlik)
4 Standart başarı testleri (hata kaynakları, uygulama ve puanlama, puanların yorumlanması)
5 Duyuşşal özelliklerin ölçülmesi ölçek geliştirme ve ölçek uyarlama kavramları
6 Ölçek geliştirme: madde yazımı, redaksiyon, uygulama
7 Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri
8 Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri
9 Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri
10 Ölçek uyarlama: dilsel eşdeğerlik, redaksiyon, uygulama
11 Ölçek uyarlama: geçerlik ve güvenirlik analizleri
12 Psikomotor Özelliklerin ölçülmesi: Rubrik kavramı ve türleri
13 Rubrik geliştirme geçerlik ve güvenirlik analizleri
14 Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde kullanılan başlıca ölçme araçlarının karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Gravetter, F. J. & Wallnau, L. B. (1985).Statistics For The Behavioral Sciences, Second Edition, West.


Crocker, L. And Algina J. (1986). Introduction to Classical and Modern test Theory. Wadswort Publishing Company.
Freund, J. E. & Gary A. Simon (1992). Modern Elementary Statistics 8. baskı. Prentice-Hall International Editions,.


Sümbüllüoğlu K. & Sümbüllüoğlu V, (1998). Biyoistatistik, Ankara, Hatipoğlu Basım ve Yayım San. Ldt. Şti.


Baykul,Y. (1999). İstatistik: Metotlar ve Uygulamalar. Ankara.


Aiken, Lewis R. (2000). Psychological Testing and Assessment. Allyn and Bacon Inc. London.


Murphy, K. R. and Charles O. Davidshofer. (2000). Psychological Testing and Assessment. Allyn and Bacon Inc. London.


Arıcı, H. (2001). İstatistik: Yöntemler ve Uygulamalar. Ankara.


Gable, R. K., & Wolf, M. B. (2012). Instrument development in the affective domain: Measuring attitudes and values in corporate and school settings. Springer 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır.
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur.
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6