Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur'an Okuma ve Tecvid Vıı | ILA 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN, Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Prof.Dr. ALİ KARATAŞ, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. Ali KARATAŞ, Doç. Dr. Ekrem GÜLŞEN, Mustafa AYDIN, Öğr.Gör. Musa ÖZİŞ, Öğr.Gör. İlyas ŞANLI, Öğr.Gör. Betül ÖZDİREK. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Kutsal metni kendine özgü kuralları çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini telaffuz edebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
3 | Sûre başı ve ortasına göre istiaze-besmele uygulaması, vasıl ve kurallarının uygulanması, zamir ve sekte gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
4 | Âl-i İmrân 1-9 ezberlenmesi.tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
5 | Târık ve 'Alâ Sûrelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
6 | Gâşiye Sûresi'ni tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (Meryem Sûresi). | |
2 | Yüzünden okuma (Meryem Sûresi). Âl-i İmrân 1-9 ezberlenmesi. Tecvid konularının tekrarı. | |
3 | Yüzünden okuma (Ta Ha Sûresi). Sûre başı ve ortasına göre istiâze ve besmele vecihleri. | |
4 | Yüzünden okuma (Ta Ha Sûresi). Nas- Duha Sûreleri arası Tekbir uygulaması. | |
5 | Târık Süresi ezberlenmesi. | |
6 | Yüzünden okuma (Enbiyâ Sûresi). Vakf ve İbtida kuralları ve uygulaması. | |
7 | Yüzünden okuma (Enbiyâ Sûresi). | |
8 | Tecvid tahlilleri. | |
9 | Yüzünden okuma (Hac Sûresi). İki sakin harf arası vasıl (teori ve uygulama). | |
10 | Yüzünden okuma (Hac Sûresi). 'Alâ süresi ezberlenmesi. | |
11 | Yüzünden okuma (Muminun Sûresi), Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-3. sayfalar). | |
12 | Gâşiye süresinin ezberlenmesi. | |
13 | Yüzünden okuma (Nûr Sûresi), Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (4-6. sayfalar). | |
14 | Yüzünden okuma (Nur Sûresi). Nebe' Sûresinin sayfasının tedvir tarzında ezber tekrarı. Nas-Duhâ sûrelerinin talimi. Asım kıraatine ait bazı okuyuş özellikleri. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları. |
Ders Kaynakları | [[2] Ğavsânî, Y. A. (1996): İlmü-Tecvid. Dimeşk. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini telaffuz edebilir. | ||||||||||||||
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | ||||||||||||||
3 | Sûre başı ve ortasına göre istiaze-besmele uygulaması, vasıl ve kurallarının uygulanması, zamir ve sekte gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. | ||||||||||||||
4 | Âl-i İmrân 1-9 ezberlenmesi.tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | ||||||||||||||
5 | Târık ve 'Alâ Sûrelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | ||||||||||||||
6 | Gâşiye Sûresi'ni tarzında okuyacak şekilde ezberler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Sözlü Sınav | 15 |
2. Sözlü Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |