Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam II ILA 316 6 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. RAMAZAN BİÇER, Dr.Öğr.Üyesi ZİYA ERDİNÇ, Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Enes Durmuş, Arş. Gör. Zeynep Şeker, Arş. Gör. Merve Basılkan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri (Nübüvvet, peygamberlerin nitelikleri, ilahî kitaplar, melek, cin, şeytan, kıyamet ve ahirettin gerçekliği, kabir hayatı, cennet, cehennem gibi konular ) dini naslar ve aklî delillerle işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1 - Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlar ve ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Peygamberlerin görevlerini dinî aklî delillerle birlikte tanımlar ve ifade eder. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilir ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Meleklerin temel niteliklerini, görevlerini ve insanla olan ilişkilerini tanımlar ve ifade eder Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Cin ve şeytanın niteliklerini, bunların insanla olan ilişkilerini tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Kıyamet, kabir ve âhiret hayatına ilişkin konuları dinî-aklî delilleriyle tanır ve bunları değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nübüvvetin İmkanı ve Gerekliliği
2 Peygamberlik ve peygamberlere iman
3 Peygamberlerin sıfatları ve dereceleri
4 Mucize, mucize çeşitleri ve olağanüstü haller
5 Kutsal kitaplara iman, Kuran ve diğer kutsal kitaplar ve özellikleri
6 Meleklere iman, melek kavramı, özellikleri ve çeşitleri
7 Şeytan ve cin, özellikleri, fonksiyonları
8 Ahiret hayatına iman ve ahiretin varlığının ispatı
9 Ahiret hayatının evreleri Kabir hayatı ve özellikleri
10 Kıyamet alametleri: büyük küçük alametler
11 Öldükten sonra dirilmenin imkanı, ispatı ve önemi
12 Haşir ve mahşer, Defterlerin dağıtılması, amellerin tartılması
13 Hesap, mizan, Havz, Sırat, Araf ve ehli araf
14 Cennet ve cehennemin varlığı, gereği ve özellikleri
Kaynaklar
Ders Notu

A.Saim Kılavuz, İslam Akaid ve Kelama Giriş, Ensar Yay. , İst.,2004.

Ders Kaynakları

1-Harikulade, DİA, XVI, 181-188; Hatm-i nübüvvet DİA, XVI, 477-479.
2-B. Topaloğlu, Y. Şevki Yavuz, İ. Çelebi, İslamda İnanç Esasları, İstanbul 1991.
3- Reşid Rıza, Muhammedî Vahiy (trc. Salih Özer), Ankara 1991
4- Adil Bebek, Olağanüstü Olaylar ve Aralarındaki Farklar Mucize Keramet Sihir, İstanbul 1998.
5- H.İbrahim Bulut, Peygamber ve Mucize, Rağbet Yay. ,İst. 2001.
6- Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İst. 2005.
TDV İslam Ansiklopedisi ilgili maddeler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5