Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Din Sosyolojisi | ILA 321 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ELMALI KARAKAYA, Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK, |
Dersin Yardımcıları | Yok. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Din Sosyolojinin temel kavram ve konularını kavrar. |
Dersin İçeriği | Bu derste başlangıcından günümüze din sosyolojinin doğuşu, kurucuları, temel metodolojisi ve temel konuları incelenir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Din sosyolojisinin tanımını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Bilimler tasnifinde din sosyolojisinin yerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Sınav, |
3 | Din sosyolojisinin doğduğu şartları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Din sosyolojinin öncülerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Din sosyolojisinin kurucularını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Din sosyolojisinin metodolojisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
7 | Din sosyolojinin diğer bilimlerle olan münasebetlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
8 | Din sosyolojisinin temel konularını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Din sosyolojisi nedir? | |
2 | Din sosyolojisi ne zaman ve nerede doğdu? | |
3 | Din sosyolojinin kurucuları, A. Comteau, E. Durkheim. | |
4 | Din sosyolojinin kurucuları, Max Weber, Joachim Wach. | |
5 | Din sosyolojisinin karakteristik özellikleri. | |
6 | Din sosyolojisinin metodolojisi. | |
7 | Modern ve klasik din sosyolojisi arasındaki farklar.Din sosyolojisinin temel kavramları. | |
8 | Din sosyolojisinin Türkiye´ye girişi. | |
9 | Din sosyolojinin temel kavramları ve temel problemleri. | |
10 | İslam ve din sosyolojisi. | |
11 | Din sosyolojisinin İslami kaynakları. | |
12 | Özel ve genel din sosyolojisi, İslami ya da Budist sosyoloji mümkün mü? | |
13 | Hristiyanlık ve diğer büyük dinler ve din sosyolojisi. | |
14 | Sosyal çözülme ve din, sosyal değişme ve din, sosyal gelişme ve din. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları. |
Ders Kaynakları | [1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Din sosyolojisinin tanımını kavrar. | ||||||||||||||
2 | Bilimler tasnifinde din sosyolojisinin yerini bilir. | ||||||||||||||
3 | Din sosyolojisinin doğduğu şartları kavrar. | ||||||||||||||
4 | Din sosyolojinin öncülerini bilir. | ||||||||||||||
5 | Din sosyolojisinin kurucularını bilir. | ||||||||||||||
6 | Din sosyolojisinin metodolojisini kavrar. | ||||||||||||||
7 | Din sosyolojinin diğer bilimlerle olan münasebetlerini kavrar. | ||||||||||||||
8 | Din sosyolojisinin temel konularını kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,84 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |