Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur'an Okuma ve Tecvid II | ILA 102 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Ekrem GÜLŞEN, Mustafa AYDIN, Öğr.Gör. Musa ÖZİŞ, Öğr.Gör. İlyas ŞANLI, Öğr. Gör. Betül ÖZDİREK ŞAHİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´an okuma kurallarının kavratılması. |
Dersin İçeriği | Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini telaffuz edebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
3 | Râ harfi ve Lafza-i Celâl´in okunuşu, zamir ve sekte gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
4 | Mülk ve Nebe´ Surelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
5 | Yasin Suresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
6 | Nâs-Duha, Leyl, Şems ve Beled Surelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (Hûd sûresi). | |
2 | Yüzünden okuma (Hûd sûresi). Mülk Sûresi´nin ezberlenmesi (1. sayfa). Tecvid konularının tekrarı | |
3 | Yüzünden okuma (Hûd sûresi). İstiaze ve besmele konusu. | |
4 | Yüzünden okuma (Hûd sûresi). Mülk Sûresi´nin ezberlenmesi (2. sayfa). Tekbir konusu | |
5 | Yüzünden okuma (Yunus sûresi). Mülk Sûresi´nin ezberlenmesi (3. sayfa). Tilavet secdesi konusu. | |
6 | Yüzünden okuma (Yunus sûresi). Nebe Sûresi´nin ezberlenmesi (1. sayfa). Vakf ve kuralları | |
7 | Yüzünden okuma (Yunus sûresi) . İbtida konusu. | |
8 | Tecvid tahlilleri. Nebe Sûresi´nin ezberlenmesi (2. sayfa). | |
9 | Yüzünden okuma (Yunus sûresi). Beled Sûresi'nin ezberlenmesi. Vasl ve kuralları. | |
10 | Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Şems Sûresi'nin tahkik tarzında ezberden okunması. | |
11 | Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Yâsin Sûresi'nin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-3. sayfalar). | |
12 | Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Yâsin Sûresi'nin tedvir tarzında ezber tekrarı (4-6. sayfalar). | |
13 | Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Leyl Sûresi'nin ezberlenmesi. | |
14 | Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Nas-Duhâ Sûrelerinin talimi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları. |
Ders Kaynakları | [2] Ğavsânî, Y. A.. (1996). İlmü-Tecvid. Dimeşk. [4] Çetin, A. (2007): Kur'an Okuma Esasları. Bursa Emin Yayınları. [5] Zihni, M. (1898): el-Kavlü-Sedîd fî İlmi- Tecvîd. İstanbul, Dâru- Tibâati- Âmire. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini telaffuz edebilir. | ||||||||||||||
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | ||||||||||||||
3 | Râ harfi ve Lafza-i Celâl´in okunuşu, zamir ve sekte gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. | ||||||||||||||
4 | Mülk ve Nebe´ Surelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | ||||||||||||||
5 | Yasin Suresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | ||||||||||||||
6 | Nâs-Duha, Leyl, Şems ve Beled Surelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |