Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlk Dönem Tefsir Metinleri ILA 349 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin Tefsirle ilgili bilmeleri gerekli konulardan biri de özellikle ilk dönem müfessirlerinin eserleridir. Zira bu tefsirler Kur´ân´ı doğru anlamamıza yardımcı olacak önemli bir yere sahiptirler. Aynı zamanda tefsir metinlerinin doğru anlaşılması da son derece önemlidir.

Dersin İçeriği

Farklı tefsir metinleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk Dönem müfessirlerinin Kurana yaklaşımını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Tefsir Klasik kaynaklarının özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Temel kaynaklardan istifadeyi kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 İlk Dönem Tefsircilerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Müfessirin yaşadığı dönemin toplumunun Kuran anlayışı hakkında tahminde bulunur Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Kuranla ilgili alt yapısını oluşturmaya yardımcı olur Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Taberiden Seçme Metinler
3 Taberiden Seçme Metinler
4 Râzîden Seçme Metinler
5 Râzîden Seçme Metinler
6 İbn Kesirden Seçme Metinler
7 İbn Kesirden Seçme Metinler
8 Kurtubiden Seçme Metinler
9 Suyutiden Seçme Metinler
10 Suyutiden Seçme Metinler
11 Ebu´s-Suuddan Seçm Metinler
12 Ebu´s-Suuddan Seçme Metinler
13 Ebu Hayyandan Seçme Metinler
14 Beyzâvîden Seçme Metinler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Taberî, Câmiul-Beyan
Zemahşerî, Keşşâf

Râzî, Mefâtîhul-Gayb
İbn Kesîr, Tefsîrul-Kurânil-Azîm
Kurtubî, el-Câmiu Li Ahkâmil-Kurân
Suyûtî, ed-Dürrül-Mensûr
Ebus-Suud,İrşâdul-Aklis-Selîm
Ebû Hayyân, Bahrul-Muhît
Beydâvî, Envârut-Tenzîl

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 3 2 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3