Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ahlak Hadisleri | ILA 369 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ahlâkî öğretiler, toplumsal ilişkiler ve erdemli insan olmanın yolları konusundaki hadislerin bir kısmını öğrencilere tanıtmak |
Dersin İçeriği | Bu derste ahlakla ilgili bazı hadisler orijinal metniyle birlikte okunarak söz konusu hadislerin günümüzde nasıl anlaşılması gerektiği ve açıklamaları yapılmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hz. Peygamberin insan ilişkilerindeki davranış modellerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Geleneğimize yansımış ahlakla ilgili hadisleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Âdab ve ahlak hadisleri konusunda genel bir birikim kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Toplumun ahlâkî problemlerine hadislerden çözüm üretir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Modern ahlâkî yönelişleri hadisler çerçevesinde analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | İslam ahlak değerlerinin oluşumunda hadislerin rolünü kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ahlak hadisleri kavramı ve ilgili edebiyat | |
2 | Ana babaya saygı göstermekle ilgili hadisler | |
3 | Akraba haklarına riayetle ilgili hadisler | |
4 | Komşu haklarını ilgilendiren hadisler | |
5 | Çocukları sevmek ve onlara ilgi göstermeye dair hadisler | |
6 | Hayvanlara iyi muamele ve çevreyi korumakla ilgili hadisler | |
7 | Konuşma adabına dair hadisler | |
8 | Konuşma adabına dair hadisler | |
9 | Kötü ahlakı ve insanların fiziksel kusurlarıyla alay etmeyi kınayan hadisler | |
10 | İnsanlara iyi davranmak ve güler yüz göstermekle ilgili hadisler | |
11 | Misafire ikram etmek ve güzel ağırlamakla ilgili hadisler | |
12 | Söz taşımanın ve yalan söylemenin kötülüğüne dair hadisler | |
13 | Çocuklara güzel isim verme konusundaki hadisler | |
14 | Öfkelenmemeyi ve sabretmeyi öven hadisler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Buhârî, Sahîhul-Buhârî (el-Câmius-Sahîh), İstanbul 1981 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hz. Peygamberin insan ilişkilerindeki davranış modellerini kavrar | ||||||||||||||
2 | Geleneğimize yansımış ahlakla ilgili hadisleri tanır | ||||||||||||||
3 | Âdab ve ahlak hadisleri konusunda genel bir birikim kazanır | ||||||||||||||
4 | Toplumun ahlâkî problemlerine hadislerden çözüm üretir | ||||||||||||||
5 | Modern ahlâkî yönelişleri hadisler çerçevesinde analiz eder | ||||||||||||||
6 | İslam ahlak değerlerinin oluşumunda hadislerin rolünü kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |