Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Riskli Doğum ve Doğum Sonu Dönem | EBE 304 | 6 | 4 + 8 | 6 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA, Arş.Gör. NAZLI ÜNLÜ BIDIK, Arş.Gör. AHSEN DEMİRHAN KAYACIK, Öğr.Gör. PARİSA HADAVİ BAVİLİ, Arş.Gör. BÜŞRA YOLCU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenci; doğum eylemindeki riskli durumları ve bu durumlarda doğumu yönetmeyi, riskli doğum eyleminde ebelik bakım ve uygulamalarını, doğum sonu dönemde ortaya çıkabilecek riskli durumların belirlenmesi ve bakımını, ayrıca riskli yenidoğanın tanılanması ve bakımını öğrenecektir. |
Dersin İçeriği | Doğum ve doğum sonrası dönemde normalden sapan durumları belirleyebilmeyi ve uygun müdahaleleri yapabilmeyi, ebeye düşen rol ve sorumlulukları benimsetebilmeyi, annenin kendi bakım sorumluluğunu alabilmesi için gerekli olan bilgileri kazandıran kuramsal bir derstir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğum ve doğum sonuna ilişkin riskli durumları tanımlamak | Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
2 | Riskli doğumu değerlendirmek | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, Performans Görevi, |
3 | Distosiyi tanımlayabilmek | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, Performans Görevi, |
4 | Riskli doğum ve doğum sonrası dönemde ebelik bakımı vermek | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav, |
5 | Doğum ve doğum sonunda yapılan gözlem ve uygulamalarla ilgili kayıtları tutmak | Beyin Fırtınası, Benzetim, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav, |
6 | Doğum sonu riskli durumları tanımlamak | Tartışma, Soru-Cevap, | Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Distosi | |
2 | Fetüse İlişkin Distosiler | |
3 | Doğum Yoluna İlişkin Distosiler | |
4 | Uterin Distosiler | |
5 | Annenin Psikolojisine İlişkin Distosiler | |
6 | Plasental Sorunlar | |
7 | Amniyotik Mayi Sorunları | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Obstetrik Aciller-Preterm Eylem/EMR-Postterm Eylem | |
10 | Doğum Eyleminde Girişimler | |
11 | Doğumsonu Riskli durumlar-Postpartum Kanama | |
12 | Doğumsonu Riskli durumlar-Postpartum Enfeksiyon | |
13 | Doğumsonu Riskli durumlar-Emzirme Sorunları | |
14 | Doğumsonu Riskli durumlar-Ruhsal Sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sayıner FD, Başkaya Y. Ebelere yönelik riskli doğum yönetimi el kitabı, 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2019. Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 9. Baskı. Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık, 2009. Bal MD, Yılmaz SD, Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum. 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2017. Johnson, R., & Taylor, W. (2010). Skills for midwifery practice: Elsevier Churchill Livingstone.
Marshall, J. E., & Raynor, M. D. (2014). Myles' Textbook for Midwives E-Book: Elsevier Health Sciences.
Posner, G. D., Dy, J., Black, A. Y., & Jones, G. D. (2013). Oxorn-Foote human labor and birth (6. ed.). New York: McGraw-Hill.
Shuttler, L. (2018). Breech birth In V. Chapman & C. Charles (Eds.), The midwife's labour and birth handbook (4 ed., pp. 257): John Wiley & Sons. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 10 | 140 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 239 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |