Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıbbi Atık Yönetimi | MYO 259 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, güncel bilgilerle donanımlı, toplum ve çevre sağlığına duyarlı birer sağlık meslek elemanı olabilmeleri için; sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıklar ve tıbbi atık yönetimine ilişkin ilke ve uygulamalar hakkında gerekli güncel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar Tıbbi atıkların üretildiği yerler Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların özelliklerini ve etkilerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı tanır ve güncel literatürü takip edebilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
3 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum sağlığı ve çevre açısından taşıdığı riskleri öğrenir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
4 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar | |
2 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar | |
3 | Tıbbi atıkların üretildiği yerler | |
4 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat | |
5 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri | |
6 | Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması | |
7 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri | |
8 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler | |
9 | Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler | |
10 | Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler | |
11 | Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi | |
12 | Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar | |
13 | Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri | |
14 | Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisi kazanmak. | ||||||
7 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme becerisi kazanmak. | ||||||
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. | ||||||
10 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak. | X | |||||
11 | Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilinci kazanmak. | X | |||||
12 | Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olmak. | ||||||
13 | Alan terminolojisini etkin kullanabilme becerisi kazanmak. | ||||||
14 | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme becerisi kazanmak. | ||||||
15 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların özelliklerini ve etkilerini öğrenir. | |||||||||||||||
2 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı tanır ve güncel literatürü takip edebilir. | |||||||||||||||
3 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum sağlığı ve çevre açısından taşıdığı riskleri öğrenir. | |||||||||||||||
4 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Final | 0 | 48 | 0 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 0 | 48 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 48 | 0 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,68 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |