Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İmal Usulleri | MKM 208 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ, Dr.Öğr.Üyesi SUNAL AHMET PARASIZ, Prof.Dr. KENAN GENEL, Doç.Dr. SEÇİL EKŞİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Döküm, kaynak, plastik şekil verme, talaşlı imalat ve toz metalurjisi imal usulleri hakkında bilgi vermek; bu usullerin prensiplerini, kullanılan donanımları ve uygulama alanlarını tanıtmak; bu usullere ait temel hesaplama bilgileri kazandırmak |
Dersin İçeriği | İmal usullerinin ilkeleri ve sınıflandırılması; imal usullerinin kıyaslanması, üstünlükleri ve sınırları. Tasarım-imalat ilişkisi; imal usulü seçimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İmal usullerinin prensipleri ve kullanım alanları hakkında temel bilgilere sahip olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
2 | İmal usullerinin birbirlerine göre üstünlükleri, sınırlama ve uygulama alanları konusunda bilgi sahibi olur | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
3 | İmal usullerinde kullanılan donanımları tanıma ve seçme becerisine sahip olur | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
4 | Belirli bir makine parçası için tasarım aşamasında en uygun imal usulünü seçme becerisine sahip olur | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
5 | Geleneksel imal usullerine ait bilgileri kullanma ve temel hesaplamaları yapabilme becerisine sahip olur | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
6 | Kullanılacak imal usulü ile ilgili çalışma parametrelerini seçer. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kaynak yöntemlerinin sınıflandırılması ve fiziksel esasları, Gaz kaynak ve kesme yöntemleri. Derse | |
2 | Ark kaynağı yöntemleri ve donanımları | |
3 | Gelişmiş kaynak yöntemleri ve donanımları | |
4 | Döküm teknolojisine giriş, Döküm yöntemlerinin sınıflandırılması, Metalurjik esaslar, Katılaşma, Modeller | |
5 | Kum kalıba döküm, Kalıp malzemeleri, Kalıplama makineleri, Kabuk kalıba döküm, Hassas döküm yöntemi | |
6 | Kalıcı kalıba döküm, Basınçlı döküm, Savurma döküm, Eritme ocakları, Bitirme işlemleri | |
7 | Plastik şekil verme yöntemlerinin sınıflandırılması, Mekanik ve Metalurjik esaslar | |
8 | Kütle ve sıcak şekil verme yöntemleri, Haddeleme, Dövme, Ekstrüzyon | |
9 | Vize | |
10 | Sıcak ve soğuk şekil verme yöntemleri, Tel çekme, Saç işleme yöntemleri, Kesme, Bükme, Germe, Sıvama, Derin çekme, Presler | |
11 | Talaş kaldırma yöntemlerinin sınıflandırılması ve fiziksel esaslar, Talaş oluşumu, Takımlar ve takım ömrü | |
12 | Tornalama, delik delme ve işleme, Vargel ve planya ile işleme yöntemleri ve tezgahları | |
13 | Frezeleme, Broşlama işlemleri ve tezgahları, Diş açma ve dişli imalatı, Taşlama ve hassas yüzey işleme yöntemleri Derse | |
14 | Kimyasal ve elektrokimyasal işlemler, Toz metalurjisi, İmalat yöntemlerinin karşılaştırılması Derse |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-E. Poul de Garmo, “Materials and Processes in Manufacturing”, 8. Baskı, John Wiley& Sons, New York, 1999 2-S. Kalpakjian, “Manufacturing Processes for Engineering Materials”, 3. Basım, Addison Wesley, California, 1977 |
Ders Kaynakları | 1-Ahmet Aran, “Metal Döküm Teknolojisi”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1993 2-L. M. Gourd, “ Kaynak Teknolojisinin Esasları”, Çev. İ. B. Eryürek, O. Bodur, A. Dikicioğlu, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1996 3-S. Anık, A. Dikicioğlu, M. Vural, “İmal Usulleri”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000 4-L. Çapan, “Metallere Plastik Şekil Verme”, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 1999 5-M. Akkurt, “Talaş Kaldırma Yöntemleri ve Takım Tezgahları”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1992 6-J. E. Schey, “Introduction to Manufacturing Processes”, 2. Basım, Mc Graw Hill, 1987 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İmal usullerinin prensipleri ve kullanım alanları hakkında temel bilgilere sahip olur. | |||||||||||
2 | İmal usullerinin birbirlerine göre üstünlükleri, sınırlama ve uygulama alanları konusunda bilgi sahibi olur | |||||||||||
3 | İmal usullerinde kullanılan donanımları tanıma ve seçme becerisine sahip olur | |||||||||||
4 | Belirli bir makine parçası için tasarım aşamasında en uygun imal usulünü seçme becerisine sahip olur | |||||||||||
5 | Geleneksel imal usullerine ait bilgileri kullanma ve temel hesaplamaları yapabilme becerisine sahip olur | |||||||||||
6 | Kullanılacak imal usulü ile ilgili çalışma parametrelerini seçer. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 5 | 1 | 5 |
Ödev | 6 | 1 | 6 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |