Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Latinceye Giriş I | TAR 389 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel dilbilgisi, sentaks (sözdizimi) kuralları ve sözcük hazinesi öğretilerek, öğrencilerin, Latince özgün metinleri anlayacak düzeye gelmesi ve dersler sırasında karşılaştığı cümleler ve basit metinlerle Romalılar´ın düşünce sistemine ve yaşam tarzına aşina olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel dilbilgisi, sentaks (sözdizimi) kuralları ve sözcük hazinesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Latin alfabesini, sözcüklerini, cümle yapısını temel düzeyde kavrarlar . | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Latince özgün edebi metinleri anlamada ilk adımları atarlar ve Latince epigrafik ve nümismatik yazıları genel hatlarıyla okurlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Latince´den günümüz batı dillerine geçmiş edebi, tıp, hukuk, felsefe...vb. bilimleri alanlarında kelimeler ve terminolojiye hakim olurlar; bu dilleri öğrenmede kolaylık sağlarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
4 | Basit metinlerle Romalılar´ın düşünce sistemine ve yaşam tarzına aşina olurlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Latin dili hakkında genel bilgi; tarihçesi, kronolojisi, alfabe, harflerin söylenişi, vurgu, kelime sınıfları, sessiz ve sesli harfler; çift sesliler. | |
2 | Çekimli ve çekimsiz kelimeler; 1. isim çekimi; 3. fiil çekimi (aktif praesens indikatif); "olmak" fiili; alıştırmalar | |
3 | Özne-yüklem uyuşumu; olumsuzluk edatı; mi´li soru cümleleri; isim tamlaması; öntakılar; tümleçler; alıştırmaların kontrolü | |
4 | 2. isim çekimi; 3. fiil çekimi (aktif imperf. indik.); iyelik cümleleri (dativus possessivus); alıştırmalar. | |
5 | Çekimlerinde özellik gösteren isimler; şahıs zamirleri; fiilerde futurum (akt. ind.); emir cümleleri; alıştırmaların kontrolü | |
6 | Real koşul cümleleri; vokalli sıfatların çekimi ve kullanımı; "olmak" fiili (praesens gövdeli zamanlar); alıştırmalar | |
7 | İsimlerde cins kuralları; soru zamirleri; 2. çekimde -er´le biten isim ve sıfatlar; alıstırmaların kontr. | |
8 | ARA SINAV´a hazırlık; Genel Tekrar | |
9 | ARASINAV | |
10 | "Olmak" fiili (perfectum gövdeliler); "quod" ile neden yan cümlesi; bileşik fiiller; acc. temporis; ödev | |
11 | Fiillerin ana biçimleri, perfectum gövdeli zamanlar; işaret zamiri "is, ea, id"; zaman bağl. "postquam". | |
12 | Dönüşlü zamirler; abl. temporis; 4. isim çekimi; fiillerde dilek-sart kipi (coniunctivus) (praes. gövde). | |
13 | Fiilerde dilek-sart kipi (perf. gövdeli); bu kipin (coniunctivus) ana ve yan cümlelerde kullanımı; ödev. | |
14 | Final Sınavı´na Hazırlık; Genel Tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları George ROHDE - Samim SİNANOĞLU, Lingua Latina: Latince Ders Kitabı, I, Ankara 1976 (Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları) |
Ders Kaynakları | George ROHDE - Azra ERHAT - Samim SİNANOĞLU, Latin Dili Grameri: Morfologi, I, , Ankara 1943 (Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları) Filiz ÖKTEM, Uygulamalı Latin Dili, İstanbul 1996 (Sosyal Yayınlar) Faruk Zeki Perek, Tercümeli Latince Grameri, Bölüm I-II, İstanbul 1968 (İstanbul Üniversitesi Esebiyat Fakültesi Yayınları) Frederic M. Wheelock, Wheelock´s Latin, Revised by Richard A. LaFleur, New York 2011 (Collins Reference) Sina Kabaağaç - Erdal Alova, Latince - Türkçe Sözlük, İstanbul 1995 (Sosyal Yayınlar) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Latin alfabesini, sözcüklerini, cümle yapısını temel düzeyde kavrarlar . |
2 | Latince özgün edebi metinleri anlamada ilk adımları atarlar ve Latince epigrafik ve nümismatik yazıları genel hatlarıyla okurlar |
3 | Latince´den günümüz batı dillerine geçmiş edebi, tıp, hukuk, felsefe...vb. bilimleri alanlarında kelimeler ve terminolojiye hakim olurlar; bu dilleri öğrenmede kolaylık sağlarlar. |
4 | Basit metinlerle Romalılar´ın düşünce sistemine ve yaşam tarzına aşina olurlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |