Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Medeniyeti Tarihi | TAR 342 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslamiyet´in doğuşundan günümüze –ağırlıklı olarak Osmanlı Devleti´nin kuruluşuna- kadar İslamiyet´in yayıldığı alanlarda teşekkül etmiş olan İslam kültür ve medeniyetinin ana hatlarıyla incelenmesi ve öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | İslam medeniyetinin kaynakları, ve yayılışı belirtildikten sonra, İslam’ın yayıl dığı alanlarda meydana getirilen siyasi, idari, sosyal ve ekonomik, eğitim, düşünce, bilim ve sanat alanındaki gelişmeler, çevre kültür ve medeniyetlerle ilişki ve etkileşim ve Avrupa’ya etkileri göz önünde tutularak genel hatlarıyla ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Kültürü ve medeniyetinin başlıca özelliklerini, ilgili temel kavramları öğrenme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | İslam medeniyetinin teşekkülünde diğer medeniyetlerin etkilerini öğrenme ve mukayese edebilme | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, |
3 | İslam medeniyetinin Batı medeniyetine tesiri anlama ve günümüz meselelerini bu tarihî arka plana dayanarak tahlil edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
4 | Türk kültür ve medeniyetinin yeri ve rolünü kavrama | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Müslüman ülke ve toplumlarını, kültürel yapılarını tanıma, analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
6 | Farklı kültürlerle birlikte yaşama tecrübesine katkıda bulunma | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
7 | Kendi kültürüne ve diğer kültürlere saygılı, milletine ve değerlerine bağlı, yaşadığı toprakları tanıyan ve seven özgüveni yüksek bireyler olmalarını sağlama | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür ve medeniyet kavramlarının tanımı, açıklanması, İslam medeniyeti tanım, kaynaklar, unsurlar | |
2 | İslam öncesi medeniyetlere genel bakış | |
3 | İslamiyetin yayılışı, fetihler, amaç ve izahı, özellikleri | |
4 | İdari kurumlar; Hilafet ve vezirlik; ortaya çıkışı, gelişimi ve tarihi incelemesi | |
5 | İdari kurumlar; Divanlar, ortaya çıkışı, gelişimi ve tarihi incelemesi | |
6 | Önceki kültür ve medeniyetlerden yapılan tercüme faaliyetleri | |
7 | İslam öncesi eğitim-öğretime genel bakış, İslam dünyası, medrese öncesi eğitim-öğretim yerleri | |
8 | Medreselerin ortaya çıkışı, medreseler, eğitimin muhtevası ve özellikleri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Sosyal müesseseler; Vakıf, menşei, gelişimi, alanları, çeşitleri, kurucuları, sosyo-kültürel, politik rolü, vakıf sisteminin zayıflaması | |
11 | Bilim ve sanat; Tıp, matematik ve astronomi alanındaki gelişmeler | |
12 | Bilim ve sanat; Felsefe alanındaki gelişmeler | |
13 | Bilim ve sanat; Mimari ve müzik | |
14 | İslam medeniyetinin Avrupa’ya etkisi; hangi yollarla, hangi alanlarda, yapılan çeviriler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | -Philipp K. Hitti, Siyasî ve Kültürel İslam Tarihi, I-II, İstanbul 1989. -Montgomery Watt, İslâm’ın Avrupa’ya Tesiri, İstanbul 1986. -Ziya Kazıcı, İslam Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1982 . -Yılmaz Özakpınar, İslam Medeniyeti ve Türk Kültürü, İst., |
Ders Kaynakları | -Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk İslâm Medeniyeti, İstanbul 1969. -Fazlurrahman, İslam, Ankara 1996. -M.M.Şerif vd., İslam Düşüncesi Tarihi, I-IV, İstanbul 1990-1991. -W. Barthold - F.Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara1940. -H.Z.Ülken, İslam Düşüncesi, İst. 1994. -Oktay Aslanapa, Türk ve İslâm Sanatı, İstanbul 1983. -İ.Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi, Ankara 1985. Adam Mez, Onuncu Yüzyılda İslâm Medeniyeti, İstanbul 2000 -İA. Ve DİA. İlgili maddeleri |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | İslam Kültürü ve medeniyetinin başlıca özelliklerini, ilgili temel kavramları öğrenme |
2 | İslam medeniyetinin teşekkülünde diğer medeniyetlerin etkilerini öğrenme ve mukayese edebilme |
3 | İslam medeniyetinin Batı medeniyetine tesiri anlama ve günümüz meselelerini bu tarihî arka plana dayanarak tahlil edebilme |
4 | Türk kültür ve medeniyetinin yeri ve rolünü kavrama |
5 | Müslüman ülke ve toplumlarını, kültürel yapılarını tanıma, analiz edebilme |
6 | Farklı kültürlerle birlikte yaşama tecrübesine katkıda bulunma |
7 | Kendi kültürüne ve diğer kültürlere saygılı, milletine ve değerlerine bağlı, yaşadığı toprakları tanıyan ve seven özgüveni yüksek bireyler olmalarını sağlama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |