Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Haçlı Seferleri Tarihi | TAR 271 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Haçlı Seferleri’nin Türk ve Dünya Tarihi açısından öneminin kavranması |
Dersin İçeriği | Haçlı Seferleri gerek Avrupa gerekse Türk Tarihi üzerinde derin izler bırakmış ve bu izlerin günümüzde dahi hissedildiği, Ortaçağ’ın en büyük din merkezli savaşlarıdır. Bu savaşlar Papa II. Urbanus’un Clermont Konsili’nde, 1096 yılında yaptığı çağrı ile başlamıştır. Bu seferler sırasında Türkiye Selçuklu Devleti’nin hüküm sürdüğü Anadolu coğrafyası talan edilmiş, Urfa ve Antakya’da Haçlı Devletleri kurulmuş, Kudüs ele geçirilerek Müslümanlar katledilmiş ve Kudüs’te yeni bir Latin Devleti kurulmuştur. Haçlı Saldırıları karşısında Sultan I. Kılıç Arslan, Daneşimendli Gümüştekin Ahmed Gazi, İmadeddin Zengi ve Selahaddin Eyyubî büyük başarılar kazanmışlardır. Haçlı Seferleri’nin dördüncüsü diğerlerinden farklı olup, bu seferde doğrudan, bir anlamda Haçlı Seferleri’nin müsebbibi olan Bizans Devleti’nin başkenti Konstantinopolis Latinler’in eline geçmiş, yağmalanmış ve burada da bir Latin Devleti kurulmuştur. Haçlı Seferleri Doğu’daki İslam dünyası ile Batı’daki Hıristiyan Avrupa’nın karşılıklı kültürel etkileşimleri açısından da önemli olmuştur. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Avrupa’da Haçlı düşüncesinin ortaya çıkışını açıklar | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Ödev, Performans Görevi, |
2 | I. Haçlı Seferinin Selçuklu Devletinin İslam Dünyasındaki etkilerini açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | I. Haçlı Seferi sonrasında Ortadoğu’da kurulan Haçlı Devletlerinin siyasi ve sosyal durumu hakkında değerlendirme yapar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Tartışma, | Performans Görevi, Ödev, |
4 | II.-III. Haçlı Seferleri hakkında bilgi verir | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
5 | IV. Haçlı Seferi ve İstanbul’da kurulan Latin Devleti ile ilgili genel bilgileri edinir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
6 | Müslüman-Haçlı İlişkileri konusunda genel açıklamalar yapar | Soru-Cevap, Benzetim, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haçlı Seferleri’nin nedenleri ve başlaması | |
2 | I. Haçlı Seferi | |
3 | I. Haçlı Seferi sırasında Türkiye Selçuklu Devleti | |
4 | I. Kılıç Arslan’ın Haçlılarla mücadelesi | |
5 | Ortadoğu’da kurulan Haçlı devletleri | |
6 | II. Haçlı Seferi | |
7 | III. Haçlı Seferi | |
8 | IV. Haçlı Seferi ve İstanbul’un Latinler Tarafından Yağmalanması | |
9 | ||
10 | V. Haçlı Seferi | |
11 | VI. Haçlı Seferi, VII. Haçlı Seferi | |
12 | VIII. Haçlı Seferi | |
13 | Haçlı Seferleri Sırasında İslam Dünyası’nın durumu | |
14 | Haçlı Seferleri’nin sonuçları ve etkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd. Doç. Dr. Haşim Şahin’in notları |
Ders Kaynakları | 1. Işın Demirkent, Haçlı Seferleri Tarihi, İstanbul, Globus Dünya Yay., 1998. 2. Işın Demirkent, Urfa Haçlı Kontluğu Tarihi, II cild., Ankara TTK Basımevi. 3. Ebru Altan, II. Haçlı Seferi, Ankara, TTK Basımevi, 2002. 4. Birsel Küçüksipahioğlu, Trablus Haçlı Kontluğu, İstanbul, Arkeoloji ve Sanat Yay., 2007. 5. İbrahim Ethem Polat, Haçlılara Kalem ve Kılıç Çekenler, Ankara, Vadi Yay., 2004. 6. Üsame b. Münkız, Kitâb el-İ’tibar (İbretler Kitabı), İstanbul 2008. 7. Ramazan Şeşen, Selahaddin Eyyubî ve Devleti, IRCICA Yay., İstanbul 2000. 8. George Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, çev.: Fikret Işıltan, Ankara, TTK Basımevi. 9. Robert de Clari, İstanbul’ın Zaptı, çev.: Beynun Akyavaş, Ankara, TTK Basımevi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Avrupa’da Haçlı düşüncesinin ortaya çıkışını açıklar |
2 | I. Haçlı Seferinin Selçuklu Devletinin İslam Dünyasındaki etkilerini açıklar |
3 | I. Haçlı Seferi sonrasında Ortadoğu’da kurulan Haçlı Devletlerinin siyasi ve sosyal durumu hakkında değerlendirme yapar |
4 | II.-III. Haçlı Seferleri hakkında bilgi verir |
5 | IV. Haçlı Seferi ve İstanbul’da kurulan Latin Devleti ile ilgili genel bilgileri edinir |
6 | Müslüman-Haçlı İlişkileri konusunda genel açıklamalar yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |