Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Selçuklu Devri Kültür Tarihi | TAR 381 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türklerin tarih boyunca kurmuş oldukları dört büyük devletten birisi olan Selçukuların kültürel ve sosyal hayatlarını, ilim dünyasına katkılarını, sanatsal faaliyetlerini ve din ve düşünce yapılarını kavratmak |
Dersin İçeriği | Selçuklu devletlerinde, eğitim, bilim, din, tasavvuf, düşünce, kültür hayatı, beslenme kültürü, ahilik, ideolojiler, diğer toplumlarla etkileşimler hakkında detaylı bilgi verir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Selçuklu sultanların dine, eğitim ve bilime bakışlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Selçuklu devletlerinde dini düşünce hakkında bilgi sahibi olur | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Selçuklu toplumunda Müslüman-Hıristiyan ilişkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, |
4 | Selçuklu toplumunda yaygın tasavvuf hareketleri hakkında bilgi edinir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
5 | Ahilik, fütüvvet ve esnaf teşkilatını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Kalenderiyye, Vefaiyye, Haydariyye ve Mevelivvye hakkında bilgi sahibi olur | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
7 | Selçuklu eğitim sistemi hakkında bilgi edinir | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
8 | Nizamiye Medreselerinin dünya eğitim sistemi içerisindeki yerini kavrar | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, |
9 | Selçuklu dönemi beslenme kültür hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Büyük Selçuklu Döneminde Kültür ve Düşünce Hayatının Kaynakları | |
2 | Nizamiye Medreseleri | |
3 | İmam Gazali’nin Selçuklu Toplumunun Oluşumundaki Rolü | |
4 | Hasan Sabbah ve Selçuklu Toplumunda Batıni Hareketler | |
5 | İsmailiyye ve Selçuklu Toplumuna Etkileri | |
6 | Büyük Selçuklu Devrinde Önemli Kültür Merkezleri | |
7 | Büyük Selçuklu devrinde seyahat kültürü ve dervişler | |
8 | Türkiye Selçukluların devrinde eğitim ve öğretim | |
9 | ARASINAV | |
10 | Selçuklular devrinde mistik hareketler ve tarikatlar | |
11 | Mevlana, Hacı Bektaş Veli, Yunus Emre | |
12 | Kalenderiler, Babailer, Hayderiler, Abdalan-ı Rum, Vefailer | |
13 | Fütüvvet, Ahilik ve Selçuklu toplumuna etkileri | |
14 | Türkiye Selçuklularında Beslenme Kültürü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmet Yaşar Ocak, Ortaçağlar Anadolu’sunda İslam’ın Ayak İzleri: Selçuklu Dönemi, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2011. |
Ders Kaynakları | 1. Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, 9. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları, 2007. 2. Ahmet Yaşar Ocak, Ortaçağ Anadolu’sunda İki Büyük Yerleşimci (Kolonizatör) Derviş Yahut Vefaiyye ve Yeseviyye Gerçeği, Ankara: Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yayını, 2011. 3. M. Said Polat, Selçuklu Göçerlerinin Dünyası, İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2004. 4. Abdülhüseyin Zerrinkub, Medreseden Kaçış, İstanbul: Ağaç Yayınları, 2010. 5. Nizamülmülk, Siyasetnâme, haz.: Mehmet Altay Köymen, Ankara: TTK Basımevi, 1982. 6. Mikail Bayram, Ahi Evran: Tasavvufi Düşüncenin Esasları, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını, 1995. 7. Haşim Şahin, “Türkiye Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mutfak Kültürü”, Türk Mutfağı, ed.: Arif Bilgin-Özge Samancı, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını, 2008, s. 39-55. 8. Abdülbaki Gölpınarlı, Mevlana’dan Sonra Mevlevilik, İstanbul: İnkılâp Kitabevi, 1953. 9. Irene Melikoff, Hacı Bektaş: Efsaneden Gerçeğe, İstanbul: Cumhuriyet Kitapları, 1998. 10. M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, 8. Baskı, Ankara: Dİyanet İşleri Başkanlığı Yayını, 1998. 11. Ahmed Eflaki, Ariflerin Menkıbeleri, I-II, terc.: Tahsin Yazıcı, Ankara: MEB Yayınları, 1989. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Selçuklu sultanların dine, eğitim ve bilime bakışlarını açıklar |
2 | Selçuklu devletlerinde dini düşünce hakkında bilgi sahibi olur |
3 | Selçuklu toplumunda Müslüman-Hıristiyan ilişkilerini kavrar |
4 | Selçuklu toplumunda yaygın tasavvuf hareketleri hakkında bilgi edinir |
5 | Ahilik, fütüvvet ve esnaf teşkilatını açıklar |
6 | Kalenderiyye, Vefaiyye, Haydariyye ve Mevelivvye hakkında bilgi sahibi olur |
7 | Selçuklu eğitim sistemi hakkında bilgi edinir |
8 | Nizamiye Medreselerinin dünya eğitim sistemi içerisindeki yerini kavrar |
9 | Selçuklu dönemi beslenme kültür hakkında bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |