Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Tarım Tarihi | TAR 374 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı ekonomisinin temel sektörü olan tarımın Osmanlı sosyal ve ekonomik yapısı içindeki yerini belirlemek |
Dersin İçeriği | Osmanlılarda toprak sistemi, zirai faaliyetler, şehirli ve köylü çiftçiler, üretilen ürünler, aşılama faaliyetleri gibi zirai ekonominin farklı boyutları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarım devriminden 20. Yüzyıla tarımın gelişimini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Tarımsal üretimle askeri sistem arasındaki ilişkiyi kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı tarımında yarattığı değişimi tartışır | Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | İstanbul halkının beslenmesinde hayati role sahip olan bostanların önemini kavrar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Zirai gelişimde okulların rolünü tartışır | Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Performans Görevi, Sınav, |
6 | Tarımda yenileşme ile imparatorluktaki modernleşme arasındaki ilişkiyi analiz eder | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada tarımın gelişimi | |
2 | Tımar sistemi ve Osmanlı tarımı | |
3 | Çiftlikler ve ortakçılık | |
4 | Coğrafi keşifler öncesinde Osmanlı tarım ürünleri | |
5 | Keşiflerden sonra giren yeni ürünler | |
6 | Erken tarihli bir tarım kitabı: Revnak-ı Bustan | |
7 | İstanbul bostanları (18.-19. Yüzyıllar) | |
8 | Osmanlı ziraatinde gelişmeler ve Zahire Nezareti’nin kuruluşu | |
9 | ARASINAV | |
10 | 19. Yüzyılda tarım işletmeleri ve tarım metodları | |
11 | Tarım bürokrasisinin gelişimi: Ziraat okulları | |
12 | Zirai krediler | |
13 | Tarım makineleri ve bazı ürünlerde yoğunlaşma | |
14 | Genel değerlendirme ve tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ömer L. Barkan, 15 ve 16. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Zirai Ekonominin Hukuki ve Mali Esasları 1. Cilt Kanunlar, İstanbul 1943. Suraiya Faroqhi, Osmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayatı, çev. Emine Sonnur Özcan, Ankara 2006. Zafer Önler (haz.), Revnak-ı Bustan, Ankara 2000. Tevfik Güran, 19. Yüzyıl Osmanlı Tarımı, İstanbul 1998. Donald Quataert, Anadolu’da Osmanlı Reformu ve Tarım, 1876-1908, İstanbul 2008. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Tarım devriminden 20. Yüzyıla tarımın gelişimini değerlendirir |
2 | Tarımsal üretimle askeri sistem arasındaki ilişkiyi kavrar |
3 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı tarımında yarattığı değişimi tartışır |
4 | İstanbul halkının beslenmesinde hayati role sahip olan bostanların önemini kavrar |
5 | Zirai gelişimde okulların rolünü tartışır |
6 | Tarımda yenileşme ile imparatorluktaki modernleşme arasındaki ilişkiyi analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |