Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yakınçağ Osmanlı Devleti Diplomasi Tarihi | TAR 479 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti'nin son iki yüzyılını teşkil eden süreçteki diplomasi kurumları ve gelişmeleriyle birlikte anlatmak. Özellikle de Avrupalı Büyük Devletlerle olan değişen aktörlerle denge siyaseti örnekleriyle birlikte ortaya koymak. Osmanlı modernleşmesi ile modern diplomasi arasındaki illiyet bağı üzerinde durmak. |
Dersin İçeriği | Geleneksel Osmanlı diplomasisi ilk olarak ele alınıyor. Ardından modern diplomasiye geçişe neden ihtiyaç duyulduğu tespit ediliyor. Avrupalı Büyük Devletlerle olan diplomatik ilişkiler ülkeler başlığı altında anlatılıyor. Fransa, İngiltere, Rusya ve Almanya alt başlıkları teşkil ediyor. Osmanlı modernleşmesi ile diplomasi arasındaki bağ ele alınıyor. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşanan zaman ile geçmiş arasında bir bağ kurabilme | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Geçmişin yaşanan zaman içinde ne gibi etkilerle sürdüğünü anlama. | Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, | Ödev, |
3 | Yaşanan zamanın problemleri ve gerçekleri ile geçmiş arasındaki benzerliklerin neler olduğunu anlayabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Yakın geçmişimizle uzak geçmişimizin zamanımızdan ne şekilde farklılıklar gösterdiği, bu farklılıkların nasıl anlaşılabileceği, bunun için eleştirel bakışın gerekliliğinin kavranması. | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, |
5 | Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Osmanlı İmparatorluğu’nun bir cihan devleti olarak gösterdiği mücadele, yaptığı savaşların dünya toplumlarında bıraktığı ne tür etkilerden etkilendiği, bu etkilerin günümüz Türklüğünün kimlik ve imajında nasıl etkileri o | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
6 | Osmanlı İmparatorluğu’nun siyasî, kültürel, ekonomik ve bilimsel kazanımlarının Türk Milleti’nin tarihi gelişiminde somut olarak ne gibi etkiler gösterdiğinin kavranması. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
7 | Türk Milleti’nin günümüzde karşılaştığı milletlerarası problemler, düşmanlıklar ve genel toprak, ekonomi vs. gibi meselelerde Osmanlı İmparatorluğu’ndan gelen etkilerin öğrenilmesi. | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir kavram olarak diplomasi. | |
2 | Diplomasi ilmi ile ilgili kaynakların tanıtılması | |
3 | 1699 Karlofça Antlaşması ve Osmanlı Diplomasisinde yeni bjr dönemin başlangıcı | |
4 | Rusya’nın yeni bir güç olarak ortaya çıktığı yıllar ve Osmanlı Devleti’nin Rusya ile diplomatik ilişkilerinin genel seyri | |
5 | Osmanlı Devleti’nin diğer ülkeler ile ilişkilerinde kullandığı üstünlük ve hakimiyet prensibinin zedelenmesi | |
6 | Osmanlı Devleti’nin diplomatik anlamda Avrupa’ya yönelmesi | |
7 | Fransız İhtilali ve Osmanlı Diplomasisine etkileri | |
8 | Osmanlı Devleti’nin diplomatik ilişkilerde Avrupa üstünlüğünü kabul etmesi ve daimi elçiliklerin açılması | |
9 | ARASINAV | |
10 | II. Mahmut dönemi Osmanlı Diplomasisi | |
11 | Tanzimat hareketi ve Tanzimat dönemi Osmanlı Diplomasisinin karakteri | |
12 | Mustafa Reşit Paşa, Ali ve Fuat Paşalar dönemi Osmanlı Diplomasi anlayışı | |
13 | II. Abdülhamit ve Osmanlı Diplomasisi | |
14 | Sonuç ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Namık Sinan Turan, İmparatorluk ve Diplomasi. Osmanlı Diplomasisinin İzinde, 2. bs., Bilgi Üniversitesi Yay., İstanbul 2015. Necmettin Alkan, İmparatorluğun Son Savaşı. Birinci Dünya Savaşı’na Neden Nasıl Girdik?, Timaş Yay., İstanbul 2020. Torbjon, L. Knutsen, Uluslararası İlişkiler Teorisi Tarihi, çev. Mehmet Özay, Açılım Kitap, İstanbul 2006. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Yaşanan zaman ile geçmiş arasında bir bağ kurabilme |
2 | Geçmişin yaşanan zaman içinde ne gibi etkilerle sürdüğünü anlama. |
3 | Yaşanan zamanın problemleri ve gerçekleri ile geçmiş arasındaki benzerliklerin neler olduğunu anlayabilme. |
4 | Yakın geçmişimizle uzak geçmişimizin zamanımızdan ne şekilde farklılıklar gösterdiği, bu farklılıkların nasıl anlaşılabileceği, bunun için eleştirel bakışın gerekliliğinin kavranması. |
5 | Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Osmanlı İmparatorluğu’nun bir cihan devleti olarak gösterdiği mücadele, yaptığı savaşların dünya toplumlarında bıraktığı ne tür etkilerden etkilendiği, bu etkilerin günümüz Türklüğünün kimlik ve imajında nasıl etkileri o |
6 | Osmanlı İmparatorluğu’nun siyasî, kültürel, ekonomik ve bilimsel kazanımlarının Türk Milleti’nin tarihi gelişiminde somut olarak ne gibi etkiler gösterdiğinin kavranması. |
7 | Türk Milleti’nin günümüzde karşılaştığı milletlerarası problemler, düşmanlıklar ve genel toprak, ekonomi vs. gibi meselelerde Osmanlı İmparatorluğu’ndan gelen etkilerin öğrenilmesi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |