Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Obstetrik Yaklaşım | EBE 317 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anne ve bebeğin doğum öncesi, doğum, doğum sonrası döneminde yaşamını tehdit eden komplikasyonlarını tanıma, yönetebilme bilgi ve becerisi kazanmak. |
Dersin İçeriği | Acil obstetrik bakım sistemi, Acil obstetrik bakım hizmetlerinde kalite yaklaşımı, haklar, standartlar ve ekip yaklaşımı. Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık. Obstetrik problemleri çözme yaklaşımı ve vaka tartışması. Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması. Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması. İlerlemeyen travayın yönetimi. Postpartum kanama yönetimi. Yenidoğan acillerinin yönetimi. AOB’da enfeksiyonların yönetimi. Kan transfüzyonu. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | AOB sistemini tanımlayabilmeli | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Acil Obstetrik vakalarını protokollere göre hızlı değerlendirebilmeli | Rol Oynama, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Güvenli kan nakli koşullarını açıklayabilmeli | Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
4 | Etkili iletişim ve danışmanlık yapabilmeli. | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Obstetrik Triajı kavrayabilmeli | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin anlatılması | |
2 | Acil obstetrik bakım hizmetlerinde kalite yaklaşımı, haklar, standartlar ve ekip yaklaşımı. | |
3 | Acil obstetrik bakımda İletişim ve Danışmanlık. | |
4 | Gebelikte Hipertansif durumların yönetimi ve vaka tartışması. | |
5 | Acil Obstetrik Bakım hizmetlerinde standartları kapsamında Sağlık Bakanlığı uygulamaları | |
6 | Gebelikte kanama yönetimi ve vaka tartışması | |
7 | İlerlemeyen travayın yönetimi ve vaka tartışması | |
8 | Ara sınav | |
9 | Yenidoğan acillerinin yönetimi ve vaka tartışması | |
10 | Postpartum kanama yönetimi ve vaka tartışması | |
11 | AOB’da enfeksiyonların yönetimi | |
12 | Obstetrik ve jinekolojik acillerde adli sorunlar | |
13 | Kan transfüzyonu | |
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Providing Emergency Obstetric and Newborn Care to All in Needhttp://www.unfpa.org/public/home/mothers/pid/4385 2. 2005 Ulusal Anne Ölümleri Çalışması, Üreme Sağlığı Programı, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Bilimleri Enstitüsü. 3. Monitoring emergency obstetric care. A Handbook. http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547734_eng.pdf 4. Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi 5. Acil Obstetrik Bakım Klinisyen Eğitimi 6. Gezginç K., Dalkılıç EU. Obstetrik Acillere Yaklaşım. JAEM 2011:128-32. 7. Eyi EGY. Danışman N., Çağlar T. Peripartum Obstetrik Aciller. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):47-54 8. Özgünen FT. Doğum ve Jinekoloji Acilleri El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2006. 9. Birgen N. Obstetrik ve Jinekolojik Acillerde Adli Sorunlar. Turkiye Klinikleri J Surg Med Sci 2006, 2(24):101-4. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | AOB sistemini tanımlayabilmeli | |||||||||
2 | Acil Obstetrik vakalarını protokollere göre hızlı değerlendirebilmeli | |||||||||
3 | Güvenli kan nakli koşullarını açıklayabilmeli | |||||||||
4 | Etkili iletişim ve danışmanlık yapabilmeli. | |||||||||
5 | Obstetrik Triajı kavrayabilmeli |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2 | ||
dersAKTSKredisi | 2 |