Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metallerin Isıl İşlemi | MMM 422 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEDİHA İPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. CUMA BİNDAL, Prof.Dr. SAKİN ZEYTİN, Prof.Dr. MEDİHA İPEK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Amaçlarıyla temel ısıl işlem operasyonlarını öğretmek ve bunları uygulayabilme beceri ve cesareti kazandırmak |
Dersin İçeriği | Alaşım elementlerinin çeliklere, faz diyagramlarına ve ısıl işlemlere etkileri, temel ısıl işlem operasyonları, yüzey sertleştirme işlemleri, yeniden kristalleşme, yaşlandırma, takım çeliklerinin ısıl işlemleri, endüstriyel alaşımların ısıl işlemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Isıl işlem ilke ve temel operasyonlarını kavrar ve endüstriyel olarak uygular. | Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Faz diyagramlarını, TTT ve CCC diyagramlarını kavrar ve uygular. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Martensitik dönüşümü (sertleştirme) işlemini kavrar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Sertleşebilirlik kavramını anlar ve uygular. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Yüzey sertleştirme tekniklerini kavrar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Isıl işlemde risk analizi yapar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
7 | Çökelti sertleştirmesi ısıl işlemini kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
8 | Mikroyapı-özellik optimizasyonu ve malzeme seçimi yapar. | Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | Sınav, |
9 | Bulgularını doğru şekilde analiz eder ve sunar | Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Isıl işlem ve malzeme imalat teknolojileri | |
2 | Temel ısıl işlem operasyonları-1 | |
3 | Temel ısıl işlem operasyonları-2 | |
4 | Çeliklerde alaşım elementleri ve Fe-C ve TTT diyagramlarına etkileri | |
5 | TTT diyagramları ve sürekli soğuma diyagramları, ısıl işlem ortamları (fırınlar): | |
6 | Sertlik ve sertleşebilirlik | |
7 | Sertleşme ve martensitik dönüşüm, su verme ortamları | |
8 | Temperleme, sıfıraltı işlemler ve ısıl işlemde risk analizi | |
9 | Kritik sıcaklıklar arası işlem (dual faz işlemi), Yüzey sertleştirme işlemleri | |
10 | Yüzey sertleştirme işlemleri (devam) (endüstri desteği alınacak) | |
11 | Takım çeliklerinin ısıl işlemi ve takım hasarları, ısıl işlem hataları (endüstri desteği alınacak) | |
12 | Çökelti sertleştirmesi (yaşlanma), Al ve Cu alaşımlarının ısıl işlemleri | |
13 | Yeniden kristalleştirme tavlaması, sıcak lehimleme (brazing) işlemleri | |
14 | Endüstriyel alaşımların ısıl işlem çevrimleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Metallerin Isıl İşlemi Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1.George Krauss, Steels: Heat Treatment and Processing Principles, ASM, Ohio, 1989. 2. T Savaşkan, Malzeme Bilgisi ve Muayenesi, 3. Baskı, Akademi Kitapevi, Trabzon, 2004 3. G. E. Totten (Ed.), Steel Heat Treatmen:, Metallurgy and Technologies (2nd Ed.), Taylor & Francis, Boca Raton, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Isıl işlem ilke ve temel operasyonlarını kavrar ve endüstriyel olarak uygular. | |||||||||||
2 | Faz diyagramlarını, TTT ve CCC diyagramlarını kavrar ve uygular. | |||||||||||
3 | Martensitik dönüşümü (sertleştirme) işlemini kavrar. | |||||||||||
4 | Sertleşebilirlik kavramını anlar ve uygular. | |||||||||||
5 | Yüzey sertleştirme tekniklerini kavrar. | |||||||||||
6 | Isıl işlemde risk analizi yapar. | |||||||||||
7 | Çökelti sertleştirmesi ısıl işlemini kavrar | |||||||||||
8 | Mikroyapı-özellik optimizasyonu ve malzeme seçimi yapar. | |||||||||||
9 | Bulgularını doğru şekilde analiz eder ve sunar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
3. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |