| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Halı-Kilim Tasarım III | HKE 305 | 5 | 2 + 4 | 4 | 9 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk halı sanatının desen, motif, renk ve teknik, malzeme konularına hakim olmak ve bu alanda serbest, moder tasarım ve uyarlamalar yapabilmek. |
| Dersin İçeriği | Erken dönem halılarını, kalsik Türk halı sanatını ve bu halıların; motif, desen, kompozisyon, renk, yüzey şemaları, teknik,malzeme ve tasarımlarm özelliklerinin öğretilip uygulanmasını içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Erken dönem halı sanatını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 2 | Türk halı snatı hakkında tarihsel bilgiye sahiptir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 3 | Türk Halılarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 4 | Bölgelere göre halıların özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 5 | Kalsik ve modern halı tasarımı yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi, |
| 6 | Serbest halı tasarımı yapar ve yorumlar, sergi hazırlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi, |
| 7 | Halı sanatı hakkında konu hazırlar, araştırma yapar, tasarım yapar ve dijital sunum ortamında sunabilir. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Erken dönem halı sanatı ve örnekleri. | |
| 2 | Türk halı snatının tarihsel gelişimi ve örnekler. | |
| 3 | Yörelere göre halıların tanıtılması. | |
| 4 | Konu seçimi ve halı tasarımlarının yapılması. | |
| 5 | Yörelere göre birim desen tasarımı. | |
| 6 | Yüzey tasarımlarının yapılması ve eskiz çalışması. | |
| 7 | Yüzey ve birim tasarımlarına göre eskiz çalışmalarının hazırlanması. | |
| 8 | Yüzey ve birim tasarımlarına göre eskiz çalışmalarının hazırlanması. | |
| 9 | VİZE. | |
| 10 | 35x50cm 10 adet eskizin hazırlanması. | |
| 11 | 5 adet eskizin 35x50cm renkli çalışmasının yapılması. | |
| 12 | Serbest halı tasarımlarının çalışılması. | |
| 13 | Birim desenli tasarımların teslimi. | |
| 14 | Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları. Ali ÖZEL, “Halıcının El Kitabı”, Ankara, 1986., Ayşe FAZLIOĞLU, (yayına hazırlayan) Düğümün Son Halkası; “Osmanlı Sarayı Halıları”, TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı Yayınları No: 38, Mas Matbaacılık A.Ş, İstanbul, 2006., Bekir DENİZ, “Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları”, AKM Yayınları, Ankara 2000., Beyhan KARAMAĞARALI, Türk soylu Halkların Halı, Kilim ve Cicim |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Erken dönem halı sanatını bilir. | ||||||||||||
| 2 | Türk halı snatı hakkında tarihsel bilgiye sahiptir. | ||||||||||||
| 3 | Türk Halılarını tanır. | ||||||||||||
| 4 | Bölgelere göre halıların özelliklerini bilir. | ||||||||||||
| 5 | Kalsik ve modern halı tasarımı yapabilir. | ||||||||||||
| 6 | Serbest halı tasarımı yapar ve yorumlar, sergi hazırlayabilir. | ||||||||||||
| 7 | Halı sanatı hakkında konu hazırlar, araştırma yapar, tasarım yapar ve dijital sunum ortamında sunabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| 1. Performans Görevi (Atölye) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Atölye) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 237 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 9 | ||