Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halı-Kilim Tasarım III | HKE 305 | 5 | 2 + 4 | 4 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türk halı sanatının desen, motif, renk ve teknik, malzeme konularına hakim olmak ve bu alanda serbest, moder tasarım ve uyarlamalar yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Erken dönem halılarını, kalsik Türk halı sanatını ve bu halıların; motif, desen, kompozisyon, renk, yüzey şemaları, teknik,malzeme ve tasarımlarm özelliklerinin öğretilip uygulanmasını içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Erken dönem halı sanatını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | Türk halı snatı hakkında tarihsel bilgiye sahiptir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | Türk Halılarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Bölgelere göre halıların özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | Kalsik ve modern halı tasarımı yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi, |
6 | Serbest halı tasarımı yapar ve yorumlar, sergi hazırlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi, |
7 | Halı sanatı hakkında konu hazırlar, araştırma yapar, tasarım yapar ve dijital sunum ortamında sunabilir. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken dönem halı sanatı ve örnekleri. | |
2 | Türk halı snatının tarihsel gelişimi ve örnekler. | |
3 | Yörelere göre halıların tanıtılması. | |
4 | Konu seçimi ve halı tasarımlarının yapılması. | |
5 | Yörelere göre birim desen tasarımı. | |
6 | Yüzey tasarımlarının yapılması ve eskiz çalışması. | |
7 | Yüzey ve birim tasarımlarına göre eskiz çalışmalarının hazırlanması. | |
8 | Yüzey ve birim tasarımlarına göre eskiz çalışmalarının hazırlanması. | |
9 | VİZE. | |
10 | 35x50cm 10 adet eskizin hazırlanması. | |
11 | 5 adet eskizin 35x50cm renkli çalışmasının yapılması. | |
12 | Serbest halı tasarımlarının çalışılması. | |
13 | Birim desenli tasarımların teslimi. | |
14 | Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları. Ali ÖZEL, “Halıcının El Kitabı”, Ankara, 1986., Ayşe FAZLIOĞLU, (yayına hazırlayan) Düğümün Son Halkası; “Osmanlı Sarayı Halıları”, TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı Yayınları No: 38, Mas Matbaacılık A.Ş, İstanbul, 2006., Bekir DENİZ, “Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları”, AKM Yayınları, Ankara 2000., Beyhan KARAMAĞARALI, Türk soylu Halkların Halı, Kilim ve Cicim |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 237 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |