Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Senaryo Yazımı | GIT 315 | 5 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Belgesel Film |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere film senaryosu ve senaryo kuramları hakkında temel bilgileri vermektir. Bu bilgilerin çerçevesinde öğrencilerin belirledikleri özgün ya da uyarlama herhangi bir öyküyü sırasıyla sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosu haline getirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Kurmaca, belgesel ya da deneysel türünde tasarlanan bir kısa filmin, hem kuramsal yapısını hem de yapım öncesi aşamasının önemli bir kısmını oluşturan sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosu süreçlerini uygulayarak öğrenmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Senaryo yazımının tarihçesi, tekniği ve türleri hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Senaryo dramaturjisinin önemini kavramak ve dramatik, lirik veya epik türde özgün bir kısa film senaryosu yazmak. | Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Bir film senaryosunun görselleştirilmesinde ilk adım olan storyboard uygulaması yapmak. | Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Senaryo ve storyboard´da karakterizasyon, mizansen ve diyalog yazımı ve kompozisyon konularında ayrıntılı bilgi ve deneyim kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Bir öyküyü görselleştirerek dekupe etmeyi öğrenmek ve storyboard´u çekim ekibinin gereksinimlerine uygun olarak tasarlayabilmek. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Bir kısa film fikrini senaryo haline getirmek için gerekli tüm aşamaları uygulamak. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Güncel senaryo yazım ve storyboard hazırlama yazılımlarını kullanmak. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Senaryonun tanımı, işlevi ve bileşenleri hakkında tartışılır. Görsel öykü anlatımı sorunsallaştırılır. | |
2 | Senaryo ve Storyboard?un tarihçesinden ve tarihteki kullanım biçimlerinden bahsedilir. Bir senaryonun aşamaları anlatılır. Örnek uygulamalar yapılır. | |
3 | Senaryo dramaturjisine giriş yapılır. Epik, lirik, dramatik sinema anlatısı. Dersin uygulama bölümünde Tretman uygulaması yapılır. | Her öğrenci özgün sinopsis getirmelidir. |
4 | Senaryo tekniği örnek uygulamalarla anlatılır. Tretmanlar üzerinden uygulanır. | Bitmiş tretman getirilir. |
5 | Öykü- öyküleme-tema-konu-plot kavramları uygulamalarla anlatılır. | |
6 | Karakter ve olay arketipleri, tip, tipleme, diyalog yazımı, antagonist, çatışma unsurları | |
7 | Senaryoda katmanlı öyküleme, iç çatışma- dış çatışma, ritim, kurgu | |
8 | Bakış açısı, bakış yüksekliği, çerçeve, kompoziyon, kamera hareketleri, mizansen, öznel kamera, 180 ve 30 derece kuralları vb. sinema dili öğeleri tekrar edilir ve çekim senaryosuna geçiş yapılır. | Bitmiş senaryo teslim edilir. |
9 | Çekim senaryosu ve çekim planı oluşturma teknik ve uygulaması yapılır. | |
10 | Çekim Senaryosu ve çekim planları değerlendirilir. Uygulamalar ve düzeltmeler yapılır. | Bitmiş ve düzeltilmiş çekim senaryoları ve sahne çekim planları getirilir. |
11 | Storyboard süreci başlar: Senaryoyu karelere ayırma, sekansların doğru temsiliyeti için önemli pozlari belirleme ve kamera açılarını görselleştirme anlatılır. Prodüksiyon ve animasyon icin storyboard üretim farkları gösterilir. Bir sekans üzerinde örnek | Storyboard skeçlerinin hazırlanması ödevi verilir. (En az bir sekans animasyon storyboard´u olarak hazırlanmalıdır) |
12 | StoryBoard Pro veya Adobe Photoshop ile storyboard üretimi gosterilir. Animasyon için zamanlama ve pozlamanın üzerinde durulur. Kamera açıları ve hareketlerinin nasıl görselleştirileceğinin alıştırması yapılır. | Sınıfta getirilen storyboard taslaklarının bilgisayara aktarımı üzerinde celisiler. Ödev olarak senaryonun tamamının bilgisayara aktarımı verilir. |
13 | Storyboard üretimi devam eder. Storyboard?un animatik haline getirilmesi anlatılır. Ödevler kontrol edilir. | Gelecek haftaya animasyon için hazırlanan storyboardlar animatik haline getirilir. |
14 | Storyboard + animatikler sınıfta gösterilir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akyürek, F. (2012) Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak, İstanbul: MediaCat Kitapları Aslanyürek, S. (1998) Senaryo Kuramı, İstanbul: Pan yayıncılık Başol, Ö. (2010) Senaryo Kitabı, İstanbul: Pana Film Yayınları Costello J. (2010) Senaryo Yazımı, çeviren: Barış Baysal, İstanbul: Kalkedon Yayınları
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 9 | 9 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 9 | 9 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |