| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Okul Sonrası Yaşama ve İşe Geçiş | ZEE 312 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör.Ahmet FİDAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yetersizliği olan öğrencileri okul sonrası yaşama hazırlamak için uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Geçiş gereksinimi, Sistemi koordine etme, Geçişi uygulama, Geçişte en iyi uygulamalar, İşe yerleştirme ve iş eğitimi, Yaşam merkezli kariyer eğitimi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, öğrenci popülasyonu ve geçiş gereksinimleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Öğrenciler, başarılı geçiş uygulaması için acentaları ve sistemi koordine etme hakkında bilgi verir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Öğrenciler, bölgesel sistemde geçişi uygulama hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Öğrenciler, geçiş örüntüleri hakkında bilgi verir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | Öğrenciler, geçişte en iyi uygulamalar hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Öğrenciler, geçişi değerlendirme hakkında bilgi verir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 7 | Öğrenciler, okul sonrası geçişi planlama hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Öğrenciler, günlük yaşam becerileri hakkında bilgi verir. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 9 | Kişisel sosyal beceriler hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 10 | Öğrenciler, iş öncesi - mesleki programlama hakkında bilgi verir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 11 | Öğrenciler, işe yerleştirme, iş eğitimi ve denetleme hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 12 | Geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler hakkında bilgi verir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 13 | Öğrenciler, geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 14 | Öğrenciler, yaşam merkezli kariyer eğitimi hakkında bilgi verir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 15 | Öğrenciler, ilgili araştırmalar hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğrenci populasyonu ve geçiş gereksinimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Başarılı geçiş uygulaması için acentaları ve sistemi koordine etme | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | Bölgesel sistemde geçişi uygulama | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Geçiş örüntüleri, geçişte en iyi uygulamalar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Geçişi değerlendirme | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Okul sonrası geçişi planlama | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Günlük yaşam becerileri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 10 | Kişisel sosyal beceriler | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | İş öncesi - mesleki programlama | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | İşe yerleştirme, iş eğitimi ve denetleme | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Yaşam merkezli kariyer eğitimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Final sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Robert J. Miller, Stephanie A. Corbey, Richard C. Lombard, (2006) Transition Assessment: Planning Transition And IEP Development For Youth With Mild to Moderate Disabilities. Upper Saddle River, NJ: Pearson. |
| Ders Kaynakları | Özbey, F. (2005). Zihinsel engelli öğrencilere iş becerilerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği (The Effectiveness of simultaneous prompting procedure on teaching vocational skill to students with mental retardation). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, öğrenci popülasyonu ve geçiş gereksinimleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 2 | Öğrenciler, başarılı geçiş uygulaması için acentaları ve sistemi koordine etme hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 3 | Öğrenciler, bölgesel sistemde geçişi uygulama hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 4 | Öğrenciler, geçiş örüntüleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 5 | Öğrenciler, geçişte en iyi uygulamalar hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 6 | Öğrenciler, geçişi değerlendirme hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 7 | Öğrenciler, okul sonrası geçişi planlama hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 8 | Öğrenciler, günlük yaşam becerileri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 9 | Kişisel sosyal beceriler hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 10 | Öğrenciler, iş öncesi - mesleki programlama hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 11 | Öğrenciler, işe yerleştirme, iş eğitimi ve denetleme hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 12 | Geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 13 | Öğrenciler, geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 14 | Öğrenciler, yaşam merkezli kariyer eğitimi hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 15 | Öğrenciler, ilgili araştırmalar hakkında bilgi verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 85 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 5 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 5 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 90 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||