Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okul Sonrası Yaşama ve İşe Geçiş ZEE 312 6 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör.Ahmet FİDAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yetersizliği olan öğrencileri okul sonrası yaşama hazırlamak için uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Geçiş gereksinimi, Sistemi koordine etme, Geçişi uygulama, Geçişte en iyi uygulamalar, İşe yerleştirme ve iş eğitimi, Yaşam merkezli kariyer eğitimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, öğrenci popülasyonu ve geçiş gereksinimleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Öğrenciler, başarılı geçiş uygulaması için acentaları ve sistemi koordine etme hakkında bilgi verir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Öğrenciler, bölgesel sistemde geçişi uygulama hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Öğrenciler, geçiş örüntüleri hakkında bilgi verir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Öğrenciler, geçişte en iyi uygulamalar hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Öğrenciler, geçişi değerlendirme hakkında bilgi verir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Öğrenciler, okul sonrası geçişi planlama hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
8 Öğrenciler, günlük yaşam becerileri hakkında bilgi verir. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
9 Kişisel sosyal beceriler hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
10 Öğrenciler, iş öncesi - mesleki programlama hakkında bilgi verir. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
11 Öğrenciler, işe yerleştirme, iş eğitimi ve denetleme hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
12 Geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler hakkında bilgi verir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
13 Öğrenciler, geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
14 Öğrenciler, yaşam merkezli kariyer eğitimi hakkında bilgi verir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
15 Öğrenciler, ilgili araştırmalar hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenci populasyonu ve geçiş gereksinimleri Kaynakların ilgili bölümleri
2 Başarılı geçiş uygulaması için acentaları ve sistemi koordine etme Kaynakların ilgili bölümleri
3 Bölgesel sistemde geçişi uygulama Kaynakların ilgili bölümleri
4 Geçiş örüntüleri, geçişte en iyi uygulamalar Kaynakların ilgili bölümleri
5 Geçişi değerlendirme Kaynakların ilgili bölümleri
6 Okul sonrası geçişi planlama Kaynakların ilgili bölümleri
7 Geçiş eğitimi için öğretimsel stratejiler Kaynakların ilgili bölümleri
8 Ara sınav
9 Günlük yaşam becerileri Kaynakların ilgili bölümleri
10 Kişisel sosyal beceriler Kaynakların ilgili bölümleri
11 İş öncesi - mesleki programlama Kaynakların ilgili bölümleri
12 İşe yerleştirme, iş eğitimi ve denetleme Kaynakların ilgili bölümleri
13 Yaşam merkezli kariyer eğitimi Kaynakların ilgili bölümleri
14 Final sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Robert J. Miller, Stephanie A. Corbey, Richard C. Lombard, (2006) Transition Assessment: Planning Transition And IEP Development For Youth With Mild to Moderate Disabilities. Upper Saddle River, NJ: Pearson.

Ders Kaynakları

Özbey, F. (2005). Zihinsel engelli öğrencilere iş becerilerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği (The Effectiveness of simultaneous prompting procedure on teaching vocational skill to students with mental retardation). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu:  Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 85
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 5
1. Performans Görevi (Uygulama) 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 8 8
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,6
Dersin AKTS Kredisi 4