| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Ölçme ve Değerlendirme | ZEE 208 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NEŞE GÜLER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir. | 
| Dersin İçeriği | Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, | 
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, | 
| 3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, | 
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, | 
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, | 
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, | 
| 7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | Tartışma, Örnek Olay, | Ödev, | 
| 8 | Test planını hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, | 
| 9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, | 
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, | 
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, | 
| 12 | Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 3 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 4 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 5 | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 6 | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 7 | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 10 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 11 | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 12 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 13 | Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri | 
| 14 | Final sınavı | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | TEKİN HALİL (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YARGI MATBAACILIK,ANKARA | 
| Ders Kaynakları | Turgut M. Fuat (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | |||||||||||||||
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | |||||||||||||||
| 3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | |||||||||||||||
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | |||||||||||||||
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | |||||||||||||||
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||
| 7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | |||||||||||||||
| 8 | Test planını hazırlar. | |||||||||||||||
| 9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | |||||||||||||||
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | |||||||||||||||
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır. | |||||||||||||||
| 12 | Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 30 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 6 | 6 | 
| Toplam İş Yükü | 106 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||