| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Otizm Spektrum Bozukluğu | ZEE 307 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitime Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin otizm spektrum bozuklukluğunu (OSB) ve OSB´li bireylerin özelliklerini betimleyebilmeleri, bu çocukların eğitim gereksinimlerini ve alternatiflerini açıklayabilmeleri, bilimsel dayanaklı öğretim yöntemlerini tartışabilmeleri ve temel düzeyde uygulayabilmeleri. |
| Dersin İçeriği | Otizm Spektrum Bozukluğu´nun tanımı ve sınıflandırılması, belirtileri, tarihsel gelişimi, otizm spektrum bozukluğuna sahip çocukların eğitim gereksinimleri, eğitim alternatifleri, bilimsel dayanaklı uygulamalar ve aile desteği. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Otizm Spektrum Bozukluğunun tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Otizm Spektrum Bozukluğunun tanımları, yaygınlığı ve sınıflandırmalarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Otizm Spektrum Bozukluğunun belirtileri ve tanılama süreçlerini örnekler üzerinden açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve yönlendirme ilkelerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Temel bilimsel dayanaklı uygulamaları kullanır. | Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Alternatif uygulamaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, |
| 7 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için öğretim programı geliştirir. | Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 8 | Etkili aile eğitimi programı geliştirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | OSB´nin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 2 | OSB´nin nedenleri, belirtileri ve tanılama | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 3 | OSB olan bireylerin özellikleri ve gereksinimleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 4 | OSB olan bireylere uygun davranışların kazandırılması ve artırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 5 | OSB olan bireylere uygun davranışların kazandırılması ve artırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 6 | OSB olan bireylerde uygun olmayan davranışların azaltılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 7 | OSB olan bireylerde uygun olmayan davranışların azaltılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | OSB olan bireylere iletişim ve sosyal becerilerin kazandırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 10 | OSB olan bireylere oyun becerilerinin kazandırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 11 | OSB´ye yönelik müdahale, uygulama ve program örnekleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 12 | OSB olan bireylerin ailelerinin eğitimi | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 13 | OSB olan öğrenciler ve kaynaştırma | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 14 | Final Sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derse ilişkin notlar |
| Ders Kaynakları | Tekin İftar, E. (2014). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. (Ed. E. Tekin İftar). 3. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Otizm Spektrum Bozukluğunun tarihsel gelişimini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Otizm Spektrum Bozukluğunun tanımları, yaygınlığı ve sınıflandırmalarını karşılaştırır. | |||||||||||||||
| 3 | Otizm Spektrum Bozukluğunun belirtileri ve tanılama süreçlerini örnekler üzerinden açıklar. | |||||||||||||||
| 4 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve yönlendirme ilkelerini analiz eder. | |||||||||||||||
| 5 | Temel bilimsel dayanaklı uygulamaları kullanır. | |||||||||||||||
| 6 | Alternatif uygulamaları değerlendirir. | |||||||||||||||
| 7 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için öğretim programı geliştirir. | |||||||||||||||
| 8 | Etkili aile eğitimi programı geliştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 7 | 2 | 14 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Proje / Tasarım | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||