Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Otizm Spektrum Bozukluğu ZEE 307 5 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitime Giriş
Uygulamalı Davranış Analizi
Eğitsel Davranışsal Ölçme ve Değerlendirme
Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin otizm spektrum bozuklukluğunu (OSB) ve OSB´li bireylerin özelliklerini betimleyebilmeleri, bu çocukların eğitim gereksinimlerini ve alternatiflerini açıklayabilmeleri, bilimsel dayanaklı öğretim yöntemlerini tartışabilmeleri ve temel düzeyde uygulayabilmeleri.

Dersin İçeriği

Otizm Spektrum Bozukluğu´nun tanımı ve sınıflandırılması, belirtileri, tarihsel gelişimi, otizm spektrum bozukluğuna sahip çocukların eğitim gereksinimleri, eğitim alternatifleri, bilimsel dayanaklı uygulamalar ve aile desteği.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Otizm Spektrum Bozukluğunun tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Otizm Spektrum Bozukluğunun tanımları, yaygınlığı ve sınıflandırmalarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
3 Otizm Spektrum Bozukluğunun belirtileri ve tanılama süreçlerini örnekler üzerinden açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve yönlendirme ilkelerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
5 Temel bilimsel dayanaklı uygulamaları kullanır. Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Alternatif uygulamaları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav,
7 Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için öğretim programı geliştirir. Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
8 Etkili aile eğitimi programı geliştirir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 OSB´nin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması Ders notları-ilgili slaytlar
2 OSB´nin nedenleri, belirtileri ve tanılama Ders notları-ilgili slaytlar
3 OSB olan bireylerin özellikleri ve gereksinimleri Ders notları-ilgili slaytlar
4 OSB olan bireylere uygun davranışların kazandırılması ve artırılması Ders notları-ilgili slaytlar
5 OSB olan bireylere uygun davranışların kazandırılması ve artırılması Ders notları-ilgili slaytlar
6 OSB olan bireylerde uygun olmayan davranışların azaltılması Ders notları-ilgili slaytlar
7 OSB olan bireylerde uygun olmayan davranışların azaltılması Ders notları-ilgili slaytlar
8 Ara Sınav
9 OSB olan bireylere iletişim ve sosyal becerilerin kazandırılması Ders notları-ilgili slaytlar
10 OSB olan bireylere oyun becerilerinin kazandırılması Ders notları-ilgili slaytlar
11 OSB´ye yönelik müdahale, uygulama ve program örnekleri Ders notları-ilgili slaytlar
12 OSB olan bireylerin ailelerinin eğitimi Ders notları-ilgili slaytlar
13 OSB olan öğrenciler ve kaynaştırma Ders notları-ilgili slaytlar
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Derse ilişkin notlar

Ders Kaynakları

Tekin İftar, E. (2014). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. (Ed. E. Tekin İftar). 3. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık
Grandin, T. (2005). Resimlerle Düşünmek. (Çeviren: Mehmet Celil İftar). İstanbul: Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı.
E. Tekin (Ed.). (2012). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
Kırcaali-İftar, G. (2003). Otistik Özellik Gösteren Çocuklara İletişim Becerilerinin Kazandırılması. İstanbul: YA-PA.
Kırcaali-İftar, G. (2007). Otizm Spektrum Bozukluğu. İstanbul: Daktylos Yayınları.
Tekin-İftar, E. ve Kırcaali-İftar, G. (2006). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri (3. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 7 2 14
Final 1 12 12
Proje / Tasarım 1 6 6
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6