Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri ZEE 204 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kaynaştırma ve özel eğitim destek hizmetleri hakkında bilgi ve beceri kazandırma

Dersin İçeriği

Özel eğitimde eğitsel yerleştirme, en az kısıtlayıcı ortam ilkesi, kaynaştırma uygulamaları, başarılı kaynaştırma, davranış yönetimi, öğretimsel uyarlamalar, sosyal beceri öğretimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim ortamlarını, kaynaştırma uygulamalarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Kaynaştırma uygulamalarının yasal dayanaklarını ve tarihçesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Kaynaştırma uygulanması sürecinde değerlendirmeyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Başarılı kaynaştırma uygulamaları için gerekli olan etmenleri açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Destek özel eğitim hizmetlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Kaynaştırma uygulamalarında yer verilen öğretimsel uyarlamalarını örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Kaynaştırma uygulamalarında sosyal yeterliklerini nasıl geliştirileceğini örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitim ortamları Ders notları-ilgili slaytlar
2 En az kısıtlanmış ortamda eğitim ilkesi ve özel eğitim ilişkisi Ders notları-ilgili slaytlar
3 Kaynaştırma uygulamalarında işbirliği ve uzman rolleri Ders notları-ilgili slaytlar
4 Kaynaştırma uygulamalarında destek hizmetleri. Ders notları-ilgili slaytlar
5 Başarılı kaynaştırma uygulamaları Ders notları-ilgili slaytlar
7 Arasınav Ders notları-ilgili slaytlar
8 Öğretimsel uyarlamalar Ders notları-ilgili slaytlar
9 Kaynaştırma uygulamalarında davranış yönetimi Ders notları-ilgili slaytlar
10 Final sınavı Ders notları-ilgili slaytlar
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.
Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003).Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31.
Diken, İ. H. (Ed.) (2008). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: PEGEM Akademi.
orgm.meb.gov.tr/

Rayner, C, & Fluck, A. (2014). Pre-service teachers’ perceptions of simSchool as preparation for
inclusive education: a pilot study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 42, 212-227.
Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006), İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 6 6
Final 1 8 8
Kısa Sınav 2 3 6
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3