Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları TIP 609 6 0 + 160 6 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BÜLENT YAZICI
Dersi Verenler Prof.Dr. ATİLA EROL, Prof.Dr. ESRA YAZICI, Prof.Dr. ALİ SAVAŞ ÇİLLİ, Prof.Dr. AHMET BÜLENT YAZICI,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Dr. Leyla Mammadova

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Ruh Sağlığı ve Hastalıkları alanında intörlere temel teorik bilgileri öğretmek  ve  pratik uygulamalar konusunda eğitim vermek amaçlanmaktadır.

 

Dersin İçeriği

Hasta ve yakınından öykü alma, psikiyatrik muayene, dosya hazırlama ve hasta izlem uygulamaları yapılması

Yaygın görülen ruhsal hastalıklarin  tanınması,  temel tedavi uygulamalarının öğrenilmesi

Psikofarmakolojik tedavilerin hastalıklar bazında dozaj ve süresinin, ilaç etkileşimleri ve kombinasyonların, riskli hasta gruplarının öğrenilmesi.

Genel tıbbi hastalıklara biyopsikososyal yaklaşım temelinde tedavi düzenlemelerinin öğrenilmesi.

Tıbbi hastalıkların psikiyatrik görünümlerinin, psikiyatrik hastalık ve belirtilerin tıbbi görünümlerinin tanınması

Acil psikiyatrik hastalıklarda  temel farmakolojik ve psikoterapotik müdahalelere yönelik uygulamaların öğrenilmesi.

Adli psikiyatri ile ilgili uygulamaların ve adli rapor düzenleme ile  ilgili örnek uygulamaların  öğrenilmesi.

Psikiyatrik bozuklukların  tedavisinde  yaygın bir şekilde kullanılan psikoterapi uygulamalarının öğrenilmesi..

Hasta ve hasta yakınları ile empatik, nonstigmatizan  ve etkin  iletişim kurma becerileri kazanmak.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın uygulamalarla öğrenilmesi Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
2 Psikiyatrik hastaya nonstigmatizan ve empatik yaklaşımın uygulamalarla öğrenilmesi Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi,
3 Depresyon tanısı ve 1. basamak tedavisinin öğrenilmesi Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
4 Acil psikiyatrik hastanın tanısın konulması ve ilk terapotik müdahalenin öğrenilmesi. Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
5 Psikotik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
6 İki uçlu duygudurum bozuklukların tanınması ve uygun tedavi yaklaşımlarının öğrenilmesi Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Anlatım, Performans Görevi,
7 Alkol madde kullanım bozuklukları tanınması ve stabilizasyon ve yönlendirme ilkelerinin öğrenilmesi Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
8 Anksiyete bozukluklarının tanısı 1. basamak tedavi becerilerin uygulamalarla pekiştirilmesi Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
9 Kişilik Bozukluklarının tanınması ve sevk ve idare ilkelerinin öğrenilmesi Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
10 Delirium, demans gibi organik mental rahatszlıkların tanınması ve gerekli tetkik ve incelemelerin öğrenilmesi, tedavi prensiplerinin öğrenilmesi Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
11 Travma ile ilişkili bozuklukların tanınması, uygun terapotik mudahalelerin ve sevk ve idare ile ilgili prensiplerin öğrenilmesi Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
12 İleri tetkik ve tedavi gerektiren diğer psikiyatrik bozuklukların tanınması ve uygun yaklaşımların öğrenilmesi Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
13 Bu stajın sonunda öğrenciler bir psikiyatri hastasına tanı koyup temel tedavi yaklaşımları konusunda uygulamalı beceriler kazanırlar. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
14 Bu stajın sonunda öğrenciler major psikiyatrik bozuklukları tanır ve temel tedavi yaklaşımlarını öğrenmiş olurlar. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikiyatrik Görüşme ve Öykü Alma Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
2 Psikiyatrik Muayene Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
3 Aile Hekimliğinde Duygudurum Bozuklukları (Depresyon ve Mani) ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
4 Aile Hekimliğinde Duygudurum Bozuklukları (Depresyon ve Mani) ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
5 Aile Hekimliğinde Anksiyete ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
6 Aile Hekimliğinde Anksiyete ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
7 TRSM İşlevi ve Görevleri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
8 Acil Psikiyatri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
9 Acil Psikiyatri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
10 Aile Hekimliğinde Şizofreni ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
11 Aile Hekimliğinde Şizofreni ve Tedavisi Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
12 AMATEM İşlevi ve Görevleri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
13 AMATEM İşlevi ve Görevleri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
14 Adli Psikiyatri Ders Notları ve Kaynaklardan Okuma
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları öğretim üyeleri tarafından sağlanacaktır

Ders Kaynakları

Öztürk, M. Orhan; Uluşahın, Aylin. Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2015

Köroğlu E, Güleç C (ed): Temel Psikiyatri Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 2012

Oğuz Karamustafalıoğlu; Temel ve Klinik Psikiyatri, Güneş Tıp Kitapevleri,2018

Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P (ed): Kaplan ve Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry. Lippincott Williams and Wilkins, Baltimore, (çeviri ed; H. Aydın, A Bozkurt), Güneş Kitapevi, 2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. X
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler X
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler X
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar X
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar X
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir X
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir X
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir X
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir X
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir X
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir X
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur X
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur X
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. X
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. X
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir X
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir X
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir X
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir X
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. X
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. X
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar X
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar X
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir X
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir X
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir X
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir X
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. X
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. X
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. X
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. X
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. X
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. X
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar X
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar X
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar X
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar X
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular X
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular X
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir X
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir X
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular X
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular X
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır X
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır X
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir X
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir X
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir X
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir X
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 70
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 6 1 6
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 20 6 120
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5