| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dinler Tarihinin Temel Meseleleri | FDT 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FUAT AYDIN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT AYDIN, |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin, konusun ve problemlerinin neler olduğunu göstermek. |
| Dersin İçeriği | Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak kendisine araştırma alanı olarak seçtiği dinin tanımı, din tasnifleri, dinin muhtevası, dini/dinleri anlama yolları; kadim ve modern dinleri anlamada yöntem farklılığı; dine bakıştaki değişmelerin yol açtığı yöntem farklılıkları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim dalı olarak dinler tarihinin Batıda ortaya çıkışını betimler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, Ödev, |
| 2 | Dinler tarihinin temel konularını saptar | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, | Ödev, Performans Görevi, Sınav, |
| 3 | Dinler tarihinin metotlarını tespit eder | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Batıda ve İslam dünyasında dinler tarihinin öncülerini hatırlar | Anlatım, Örnek Olay, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
| 5 | Dinler tarihine yardım eden bilimleri belirler | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Dinler Tarihi başlığı altında yer verilen bilimlerini sıralar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin mahiyeti | |
| 2 | Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallardan dinler tarihinin farkı | |
| 3 | Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallarından dinler tarihinin farkı | |
| 4 | Dinler tarihinin temel meseleleri: | |
| 5 | Dinin tanımında gözetilmesi gereken temel ölçütler | |
| 6 | Dinin tasnıf edilmesi ve bu hususta gözetilecek temel ölçütler | |
| 7 | Dinlerin tasnifi ve bu hususta gözetilmesi gereken temel ölçütler | |
| 8 | Sınav | |
| 9 | Dinin mahiyeti; dinler tarihi, teoloji ilişkisi | |
| 10 | Dinin mahiyeti hakkındaki antropoloiik, sosyolojik ve psikolojik yaklaşımlar | |
| 11 | Din dilinin, dinin dilinin bilmenin, dini anlamadaki yeri | |
| 12 | Bilgi anlayışında yaşanan değişimlerin, dinin mahiyeti hakkındaki yaklaşımlarda yol açtığı değişikler. | |
| 13 | Modernizm ve postmodernizmin din anlayışlarında yol açtığı değişmeler | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Joachim Wach, Dinler Tarihin, mustükil bir bilim dalı olarak kuruluşuna teorik bir giriş, çev. Fuat Aydın, Ataç yayınları, İstanbul. |
| Ders Kaynakları | [2] Ömer Mahir Alper (ed), Batıda din Çalışmaları, Metropol Yayınları, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim dalı olarak dinler tarihinin Batıda ortaya çıkışını betimler | |||||||||
| 2 | Dinler tarihinin temel konularını saptar | |||||||||
| 3 | Dinler tarihinin metotlarını tespit eder | |||||||||
| 4 | Batıda ve İslam dünyasında dinler tarihinin öncülerini hatırlar | |||||||||
| 5 | Dinler tarihine yardım eden bilimleri belirler | |||||||||
| 6 | Dinler Tarihi başlığı altında yer verilen bilimlerini sıralar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||