| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Romanının Sosyolojisi | SOS 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör.Handan Akyiğit |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste Türk romanının oluşum koşulları ve bu şartlarda ortaya çıkan toplumsal değişme süreçleri ele alınmaktadır. Ders yoğun olarak Türk romanının kuruluş aşamasına yönelmektedir. |
| Dersin İçeriği | Ders edebiyat ve sosyal gerçekli arasında var olan ilişkileri ortaya çıkarmaya ve özellikle de roman türünün bu konudaki imkanından yararlanmayı öne almaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Toplumsal olayları kavrama konusunda Edebiyatın bir kaynak olarark kullanımı | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Türkiye´de toplumsal değişme tarihimizde edebiyat ve romanların taşıdığı önemin vurgulanması | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Türk romanının taşıdığı sosyolojik imkanın toplumsal araştırmalarda kullanımı | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Türk romanı ile toplumsal değişme tarihimiz arasındaki ilişkilerin kavranılması | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Edebiyat türleri ve sosyal gerçeklik ilişkilerine yakından bakma gereksinimi | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Toplumsal olayları incelemede bir kaynak olarak edebiyat ve roman | |
| 2 | Roman ve Toplumsal Gerçeklik | |
| 3 | Edebiyat sosyolojisinin önemi | |
| 4 | Sosyal, kültürel değişme ve roman | |
| 5 | Edebiyat ve roman sosyolojisinin temel kavramları | |
| 6 | Türk romanının oluşum aşamaları | |
| 7 | Türk romanının kuruluşu | |
| 8 | Başlangıçtan Servet-i Funun edebiyat akımına kadar | |
| 9 | Recaizade Ekrem´in araba sevdası romanının sosyolojisi | |
| 10 | Alafranga Kavramı ve Ahmet Mithat Efendi | |
| 11 | Ara Sınav | |
| 12 | Halide Edip ve Türk Kurtuluş Savaşı | |
| 13 | Yakup Kadrinin romanları ve yeni Türk Devletinin ideolojisi | |
| 14 | Kemal Tahir´in Devlet Ana romanında Osmanlı Devletinin Kuruluşu meselesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Mustafa Kemal Şan, Toplumsal Değişme Açısından Servet-i Funun Dönemi Türk Romanı, 1998,Yayınlanmamış Doktora Tezi. |
| Ders Kaynakları | Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bakışlar, I,II,II, İletişim yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
| 2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
| 3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
| 4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
| 5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
| 6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
| 7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Toplumsal olayları kavrama konusunda Edebiyatın bir kaynak olarark kullanımı | |||||||
| 2 | Türkiye´de toplumsal değişme tarihimizde edebiyat ve romanların taşıdığı önemin vurgulanması | |||||||
| 3 | Türk romanının taşıdığı sosyolojik imkanın toplumsal araştırmalarda kullanımı | |||||||
| 4 | Türk romanı ile toplumsal değişme tarihimiz arasındaki ilişkilerin kavranılması | |||||||
| 5 | Edebiyat türleri ve sosyal gerçeklik ilişkilerine yakından bakma gereksinimi |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| 2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||