Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sistem Analizi ve Tasarımı ENM 215 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL
Dersi Verenler Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, Doç.Dr. TİJEN ÖVER ÖZÇELİK, Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Modern bir toplumun parçası olan endüstriyel sistem analizi ve tasarımı sistemlerinin analizi, tasarımı ve uygulamasını öğretmek. Öğrencilerin bir sistemi tanımalarına ve analiz etmelerine yardımcı olacak modeller geliştirmelerini sağlamak, sosyobilimsel konularda kurdukları modelleri belli kriterleri göz önünde bulundurarak incelemek ve değerlendirmektir.

I. Sistem ve sistem kavramlarının anlaşılması, 
II. Bir organizasyonu sistem olarak görme becerisi kazandırma, 
III. Problemlerin belirlenmesi, sistemin analiz edilmesi, yeni sistem tasarımının yapılması, yeni sistemin uygulanmaya hazırlanması ve uygulanması aşamalarının öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

Sistem tanımı, Sistem ve sistem kavramını anlamak. sistemler hiyerarşisi, sistem yaklaşımının ilkeleri, temel sistem kavramları, kara kutu olarak sistem. Bir organizasyonu bir sistem olarak algılama yeteneğini kazanmak ve problemleri tanımlamak, sistemleri analiz etmek, Süreç analizi, Değer analizi, Değer akış analizi,  Karmaşık sistemleri anlama, Sistem dinamiği, Geribildirim çevrimleri, davranış tipleri, Sistem analizi, yeni sistem tasarımı,

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Organizasyonlara sistem kavramlarını kullanarak sistem yaklaşımı ile bakma,  Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Problemleri belirleme ve sistemi analiz etme,  Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Altı Şapka, Problem Çözme, Proje / Tasarım, Ödev, Sınav,
3 Problemleri ortadan kaldıracak ya da hafifletecek çözüm önerileri geliştirme,  Örnek Olay, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
4 Model kurma, yeni sistem tasarlama,  Problem Çözme, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, Proje / Tasarım, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Tasarlanan sistemlerin hazırlanması ve uygulanması,  becerilerini kazanır,  Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Anlatım, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, Sınav,
6 Gerçek sistemlerin simülasyonunu yapabilme  Tartışma, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , Deney / Laboratuvar, Anlatım, Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, Sınav,
7 Sistemdeki elemanları değerlendirebilme  Anlatım, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
8 Sistemlerde istendiğinde gerekli değişiklikleri yapabilme  becerilerini kazanır. Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Proje / Tasarım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş- sistem temel kavramları
2 Sistem genel modeli
3 Süreç Analizi
4 Değer Analizi
5 Değer Akış Analizi
6 Sistem düşüncesi
7 Sistem Dinamiği- Sistemlerin karmaşıklığı
8 Sistem dinamiği yaklaşımı
9 Sistem Dinamiği Modelleme Araçları ve ugulamaları
10 Sistem yaklaşımı ve Problem tanımlama ve çözme yaklaşımı
11 Sistem Analiz ve Değerlendirme Araçları
12 Sistem tasarımı- Sistem geliştirme ve kurma süreci-1
13 Sistem tasarımı- Sistem geliştirme ve kurma süreci-2
14 Sistem tasarımı- Sistem geliştirme ve kurma süreci-3
Kaynaklar
Ders Notu

http://www.icil.sakarya.edu.tr

Ders Kaynakları

1.Sterman, J. D. (2000). Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World. Boston, USA: Irwin McGraw-Hill.

2.Walker, G. H., Stanton, N. A., Jenkins, D. P., & Salmon, P. M. (2009). From telephones to iPhones: Applying systems thinking to networked, interoperable products. Applied Ergonomics, 40(2), 206-215.

3.Cavana, R. Y., Davies, P. K., Robson, R. M., & Wilson, K. J. (1999). Drivers of quality in health services: different worldviews of clinicians and policy managers revealed. System Dynamics Review, 15(3), 331-340.

4.Lee, A. (2009). Health-promoting schools: evidence for a holistic approach to promoting health and improving health literacy. Appl Health Econ Health Policy, 7(1), 11-17.

5.Wilson, J. (2004). Changing agriculture: An introduction to Systems thinking (2nd ed.). QLD, Australia: Print on Demand Centre, University of Queensland Bookshop.

6.Allison, H. E., & Hobbs, R. J. (2006). Science and policy in natural resource management: Understanding system complexity. UK: Cambridge University Press.

7.Galbraith, P. L. (1999). Systems thinking: a missing component in higher educational planning. Higher Education Policy, 2(2), 141-157.

8.Hung, W. (2008). Enhancing systems-thinking skills with modelling. British Journal of Educational Technology, 39(6), 1099-1120.

9.Maani, K. (2002). Consensus Building through Systems Thinking - The Case of Policy and Planning in Healthcare. Australian Journal of Information Systems, 9(2), 84-93.

10.Quatro, S. A., Waldman, D. A., & Galvin, B. M. (2007). Developing holistic leaders: Four domains for leadership development and practice. Human Resource Management Review, 17(4), 427-441.

11.Galanakis, K. (2006). Innovation process. Make sense using systems thinking. Technovation, 26(11), 1222-1232.

12.Mingers, J. C. (2006). Realising Systems Thinking: Knowledge and Action in Management Science. New York, USA: Springer.

13.Bosch, O. J. H., & Nguyen, N. C. (2011). A new approach for cross sectoral and organizational collaboration and communication to deal with increasing complexity and promote effective change. IUAES/AAS/ASAANZ Conference 2011 Knowledge and Value in a Globalising World: Disentangling Dichotomies, Querying Unities, Perth, WA, Australia, 5-8 July 2011

14.Nguyen, N. C., Bosch, O. J., & Maani, K. E. (2011a). Creating 'learning laboratories' for sustainable development in biospheres: A systems thinking approach. Systems Research and Behavioral Science, 28(1), 51-62.

15.Nguyen, N. C., Graham, D., Ross, H., Maani, K., & Bosch, O. (2011b). Educating Systems Thinking for Sustainability: Experience with a Developing Country. Systems Research and Behavioral Science, Accepted: 5 May (Early View: 5 July), doi:10.1002/sres.1097.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi
2 Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi X
3 Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi X
4 Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi X
5 Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi X
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi X
11 Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 25 120 3000
Final 25 120 3000
Toplam İş Yükü 6000
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 240
Dersin AKTS Kredisi 5